زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری با توجه به فشار ها و استرس های موجود در این دوران خاص

کلمات کلیدی

توصیه به پدران در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در ماه پنجم بارداری

نحوه خوابیدن در اوایل بارداری

طرز خوابیدن در دوران بارداری در سه ماه اول

درمان قطعی تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه و بومادران

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

داروی گیاهی برای فعال شدن تخمدان

تغذیه بعد از سقط در طب سنتی

بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک بشه

بعد از سقط جنین تا چند روز خونریزی داریم

مسمومیت غذایی در ماه آخر بارداری

مسمومیت غذایی در سه ماهه اول بارداری

درمان مسمومیت غذایی در بارداری

درمان خانگی مسمومیت حاملگی

مصرف گریپ فروت در سه ماه اول بارداری

عوارض گریپ فروت در بارداری

خواص گریپ فروت برای جنین

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم

تغییرات سینه در بارداری

تغییرات دهانه رحم در اوایل بارداری

تغییرات خلق و خو در بارداری

اولین تغییرات بدن در بارداری

تردمیل در اوایل بارداری

استفاده هر روزه از تردمیل در بارداری

استفاده از تردمیل در ماه اخر بارداری

عوارض سی تی اسکن در دوران بارداری

عوارض سی تی اسکن برای زنان باردار

عوارض رادیو گرافی در بارداری

خطرات عکس دندان در ماه اول بارداری

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تغذیه شاید یکتا از مهمترین بخشهای بارداری باشد – نه فقط برای اینکه شما از تن خودتان مراقبت می کنید بلکه به این انگیزه که هرچه می خورید روی بچه اتان هم نشانه می گذارد. به همین علت بسیار مهم است که خانمها رژیم غذایی در برگیرنده چربیهای سالم، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را دنبال کنند. اما غذاها و میوه هایی هستند که شما باید در دوران بارداری به طور همیشگی گرایش کنید: یکی از آنها گریپ فروت است. این میوه در حالیکه کالری کمی دارد سرشار از مواد مغذی است که می تواند برای شما و نوزادتان فواید سلامتی زیادی به همراه داشته باشد.

 

 

مصرف گریپ فروت در بارداری


 

 

خواص مصرف گریپ فروت برای زن حامله

 

فشار خون و پره اکلامپسی
تقریبا در 8 درصد خانمهای حامله پره اکلامپسی رخ می دهد و اگر به نکوداشتن باره نظارت و مراقبت قرار نگیرد ، می تواند منجر به وضع حمل زودرس یا حتی اجل شود . وانگهی داشتن پره اکلامپسی در بارداری نخست می تواند مایه تکرار آن در بارداریهای بعدی هم باشد. کسانی بیشتر در معرض پره اکلامپسی هستند که سابقه فشار خون بالا پیش از بارداری را دارند. گریپ فروت از آنجاییکه هم پتاسیوم و هم لیکوپن دارد، در گویه دشواری ها اختناق خونی دوبرابر عمل می کند: نه فقط به تفریق آن کمک می کند بلکه حتی می تواند از بروز آن هم بازداری کند.
 

کلسترول
مشکل کلسترول بالا دارید؟ گریپ فروت که حائز فیبر و پکتین است مشابه یک بازکننده عروق طبیعی عمل می کند. البته در ذهن داشته باشید که این میوه نمی تواند جایگزین یک سری داروها شود.

بی خوابی
در سه ماه آخر بارداری، خوابیدن دشوارتر خواهد بود و شدنی است دچار دشواری ها بیخوابی شوید. مشخص شده است که گریپ فروت به تفریق این موضوع کمک می کند، خصوصا اگر دقیقا پیش از خواب مصرف شود.

نگهداری وزن
درحالیکه زیاد کردن مقدار مشخصی وزن در اثناء بارداری لازم است، خانمهای بارداری هستند که با دشوار اضافه وزن زیاد یا چاق شدن خیلی سریع روبه رو می شوند. گریپ فروت با فقط 52 کالری می تواند میانی وعده خیلی خوب و مناسبی برای این بخش از کسان باشد و در پژوهش ها نشان داده شده که به کاهش وزن هم کمک می کند. البته تفریق وزن در دوران بارداری قصد نیست ولی می تواند در مختصر کردن اضافه وزن بیش از حد کمک کند.

سوءهاضمه و سوزش معده
همینطور که نوزاد رشد می کند، فضای کمتری برای ارگانهای حیاتی والده می ماند، این سوژه می تواند به علائم پیوسته با بارداری همانند سوءهاضمه و سوزش معده منجر شود. گریپ فروت به خنثی کردن اسید معده و تفریق چنین پیچیدگیهایی کمک می کند.

 

بیماری صبحگاهی
بسیاری از خانمهای باردار در اولین ماههای بارداری مبتلا بیماری صبحگاهی می شوند. برای بعضیها حتی خیلی شدید و آزاردهنده است. خوردن گریپ فروت به خصوص بامداد زود خیلی کمک خواهد کرد. طعم ترش و شیرین آن می تواند حات تهوع را کاهش دهد و فیبر موجود در آن هم معده را آرام کند.

 

کم خونی
برخی مطالعت توصیه می کنند که رژیمهای سرشار از ویتامین B می تواند ریسک ناچیز خونی را تفریق دهد. گریپ فروت می تواند به ناچیز خونی که گرد از مشکلات متداول در بارداری است کمک کند.

پیشگیری آسم
مطالعات در ضمن نشان دیتا اند که رژیمهای سرشار از ویتامینCمی تواند از آسم هم بازداری کند. با وجود اینکه این هوده ممکن است به نوزاد منتقل نشود اما زیاد مهم است که از به هستی آمدن آسم در دوران بارداری بازداری کنید.

ورم
ورم رانها و پاها در دوران بارداری بسیار متداول است. از آنجاییکه گریپ فروت حائز ویتامینCاست می تواند به کاهش آماس پاها کمک کند.

 

از دست دادن تراکم استخوان و مصرف کلسیوم
کلسیوم یکتا از تغذیه های مهم در دوران بارداری است و بعضی از مادرها کمبود آن را حس می کنند. این سوژه می تواند منجر به مشکلاتی برای نوزاد و وانگهی مادر شود. یک گریپ فروت 2% کلسیوم یومیه را تامین می کند. و اگر با دیگر منابع کلسیوم مصرف شود می تواند به تراکم استخوان هم کمک کند.

 

مشکل روده و هیدراتاسیون
بارداری می تواند به دشواری ها هضم هم منجر شود. یبوست یکی از دشواری ها عمده این دوران است. همچنین از دست دادن آب بدن هم گرد از دشواری ها بارداری در تابستان است که آن هم منجر به یبوست می شود. از آنجاییکه گریپ فروت آب زیادی دارد ( تقریبا  91%) می تواند از این مشکل ممانعت کند.

 

سرماخوردگی و آنفولانزا
بهتر است در دوران بارداری سرما نخورید. به علاوه شما می خواهید لغایت آنجاییکه شدنی است برای نوزادتان تندرست و سلامت بمانید. گریپ فروت با داشتن ویتامینCبه شما کمک زیادی خواهد کرد.

پوستی تندرست و زیبا
به انگیزه تغییرات هورمونی و وانگهی بروز برخی آلرژیها ممکن است در دوران بارداری با دشواری ها پوستی روبه رو شوید. ویتامین Cموجود در گریپ فروت می تواند به شما کمک کند الی پوستی سالم و شاداب داشته باشید و حتی اثرات گزند های پوستی به خاطر آفتاب و آلودگی را هم تفریق می دهد.

جلوگیری از سرطان
برای فکر کردن به راههای بازداری از سرطان هیچوقت خیلی زود نیست. گریپ فروت به علت ویژگی آنتی اکسیدانی اش احد از میوه هایی است که از هر گونه سرطان بازداری می کند.

مشکلات دیابتی و گلوکزی
بعضی از مادرها در دوران بارداری با سخت دیابت روبه رو می شوند. گریپ فروت می تواند به تفریق این بیماری کمک کند. و از آنجاییکه قند کمی دارد یکی از میوه هایی است که به راحتی می توانید مصرف کنید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

بارداری، تجربه شیرین و لذت بخشی به شمار می رود که چه بسا از قشنگ ترین و مهم ترین اتفاق هایی به احصاییه رود که در حیات هر خانمی می تواند رخ دهد اما با این حال این دوران به نسبت خود، مشکلات و محدودیت های خاصی را نیز به همراه دارد. با وجود آن که خواب خوب و با کیفیت، در درازا دوران بارداری همواره توصیه شده است ولی با رشد جنین، خو خوابیدن نیز دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی می شود. به همین انگیزه نحوه خوابیدن، به یکی از معضلات خانم های باردار تبدیل شده است. به همین قصد در پیوسته می خواهم به نقل از مشاوره تلفنی زنان باردار بهترین وضعیت های خوابیدن را که در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و کودک پیشنهاد می شود را با درون در وسط بگذارم بعد با ما لغایت سرانجام این مقاله به اتفاق باش الی بتوانی مناسب ترین و آسان ترین مدل خوابیدن را برای خودت پیدا کنی.

 

بهترین حالت خوابیدن زمان بارداری


داشتن خواب کافی و با کیفیت برای هر انسانی از اهمیت فوقانی برخوردار است که این اهمیت در دوران بارداری برای مادر ها به مراتب بالا تر خواهد رفت چرا که بانو های باردار علاوه بر سلامت خود، لازم بوده به سلامت جنین خود نیز پروا داشته باشند. روش درست خوابیدن در دوران بارداری مهم است و در آسان و سریع خوابیدن بسیار تأثیر می گذارد. بهتر است با مشورت پزشکت وضعیتی را برای خواب انتخاب کنی که هم در درازا خواب راحت و آسوده باشی و هم به جنین آسیبی نرسد.

 

خوابیدن بر روی شکم در دوران بارداری


در مراحل اولیه بارداری، خوابیدن بر روی شکم خطرناک نیست ولی متعلق به جایی که در این دوران سینه ها بسیار حساس و دردناک می شوند و شکم به مرور بزرگتر از کران معمول خواهد شد، خوابیدن در این وضعیت، زیاد سخت و غمگین کننده خواهد بود.

 

خوابیدن به پشت در دوران بارداری


با این که از عقیده پژوهشگران خوابیدن به پشت، بهترین طریق خوابیدن در حالت نرمال است ولی در نظر داشته باش در طول دوران بارداری، از خوابیدن به پشت امتناع کنی. این چگونگی خپگی زیادی به ماهیچه های کمر وارد کرده و مایه کمر درد، دشواری ها اختناق خون، سوء هاضمه و نارسایی در گردش خون خواهد شد.

 

 

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری


بهترین نحوه خوابیدن در طی دوران بارداری، به پهلوی چپ است. در این وضعیت، جنین دسترسی بهتری به مواد مغذی و جریان خون خواهد داشت .تغییر چگونگی در حین خواب، امری کاملاً طبیعی به آمار می رود پس اگر متوجه شدی که به پهلوی راست خوابیده ای، هیچ جای نگرانی نیست. بیشتر بر روی درمان کیفیت خواب و استراحت کافی تمرکز داشته باش.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

همه ما می دانیم که د ردوران شیرین و جذاب بارداری یکی از مهم ترین و مشهود ترین ها دگرگونی ها ظاهری و فیزیکی در بردن مامان عزیز نوزاد است. برخی از کسان از این تغییرات خوششان نمی آیند و برخی دیگر اتفاقا عاشق همین تغییراتی هستند که پرتو دهنده شکل اخذ هستی یک انسان دیگر در بدنشان است. نمی دانم داخل از کدام تقسیم افراد هستی اما می خواهم بگویم که ذات بارداری و بارور شدن زیباست و تو هم از ان لذت ببر؛ تنها اینکه باید با یک سری از دگرگونی ها آشنا باشی الی در صورت تماشا نه استرس بگیری و نه اینکه ندانی اکنون که چکار کنی. بارداری گرد از رویدادها مهم حیات هر خانمی بوده و می نا گفت که با چالش های بسیاری به اتفاق است. در طول این سررسید تن مبتلا تغییراتی می شود که معمولا موقتی بوده و پس از زایمان قابل مراجعت هستند. در پیوستگی با همراه ما و کارشناس مامایی سمیه شیرانی باش لغایت به شناسایی و بررسی این تغییرات بپردازیم که بعضی متعلق به ها ظاهری بوده و بخی دیگر تغییرات سیستم باطنی بدن است.

 

تغییرات فیزیکی بارداری

 

تغییر سایز سینه ها: نخستین و بزرگترین تغییر در این منطقه رخ می دهد. در این دوران سینه ها اجل و حساس تر شده و این سوژه بدین معنی است که غدد شیردهی در حال پرکار شدن بوه و خود را برای شیردهی حاضر می کنند. به یاد داشته باش که بهتر است در این دوران از جامه ذیل های نخی، آسان و مناسب استفاده کنی.

تغییرات دهان و دندان: در این سررسید بدن به کلسیم بیشتری نیاز داشته و درصورتی که این مقدار را از راه رژیم غذایی گرفتن نکند، از کلسیم موجود در استخوان ها و دندان های والده تغذیه می کند که این شغل به بازبینی منجر به آفت دندان و لثه می شود. رسیدگی و مراقبت از دندان ها و رعایت رژیم غذایی مغذی رهنمود پزشکان برای این دوره است. ضمن اینکه باید از چکاپ های ماهانه دندان هایت غافل نشوی.

تکرر ادرار: در ددوران بارداری میزان خون در بدن افزایش یافته و کلیه ها مجبور به دفع اغلب سموم از طریق پیشاب می شوند. اتمام ورزش های سخیف و پایین عقیده مربی بهترین پیشنهاد برای تفریق این سوژه است که علاوه بر تقویت عضلات لگن می تواند این دشوار را در تو به میزان زیادی تفریق دهد.

 

تنگی نفس: با گذشت زمان و رشد جنین، به دیافراگم فشار وارد شده و مادر نسبت به قبل دچار کمبود نفس اکثریت خواهد شد. از آغاز حاملگی مدیتیشن و نفس کشیدن های عمیق را فراموش نکن چون نوزادمان از همین دوران دارد شیطنتش را پرتو می دهد. (آخ قربون اون ریختش)
 

رفلاکس معده و نفخ: اکثر خانم ها با این جستار روبرو هستند، زیرا جنین به معده خپگی وارد کرده یا ضربه می زند که بازگشت اسید معده و نفخ را به دنبال دارد. شایع‌ ترین علائمی که درباره رفلاکس وجود دارد، دریافتن سوزش در سینه، سوزش سردل، سوزش گلو، احساس طعم اسید در دهان و از این دست نشانه هاست که می توانی با رایزنی پزشکت این مساله را به دست کم برسانی.
 

گرفتگی عضلات پا: همه ما در درازا حیات خود دچار گرفتگی عضلات قسمتی از بدن بوده ایم و بد نیست بدانی که در دوران بارداری به دلیل افت آهن و پتاسیم، گرفتگی عضلات اغلب بروز می کند. سپریدن حرکات کششی قبل از خواب و رژیم غذایی پسندیده راه حلی مناسبی است. از آنجایی که موز یک منبع خوبی از پتاسیم است می توانی با مشورت طبیب پتاسیم مورد دربایستن بدنت را تامین کنی و الی جای شدنی از بروز این گرفتی ها بازداری شود.
 

افزایش وزن: با افزایش سررسید بارداری، وزن والده افزایش می یابد که البته این موضوع موقتی بوده و مربوط به وزن جنین است. در نتیجه جای نگرانی نیست.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

آیا به کارگیری تردمیل در دوران بارداری ممنوع است؟ آیا استفاده از تردمیل در سررسید قاعدگی مناسب است؟ آیا استفاده از ساز و برگ ورزشی همانند دوچرخه تغییر ناپذیر یا اسکی فضایی برای بانوان مناسب است؟ سئوالاتی از این قبیل به ذهن کل بانوان می رسد که ما در این نوشتار به ذکر پذیرش این سوالات می پردازیم.

 

استفاده از تردمیل در زمان بارداری


قطعاً دوران بارداری و یا دوران قاعدگی از موعد هایی هستند که خانم ها در آن بیچارگی به رعایت موارد بیشتری نسبت به حالت عادی دارند. بنابراین کاملاً طبیعی است که سوالات بیشتری در خصوص این بازه های زمانی داشته باشند. از آنجایی که فرمایش بارداری علاوه بر تاثیر روی آناتومی بدن مادر روی کارکردهای آن نیز تاثیر دارد، شرایط خاصی را ایجاد می کند و مادر ملزم به رعایت برخی محدودیت ها می شود. سررسید قاعدگی هم از این فرمایش مستثنی نیست. اما تفاوت های عمده ای در قیاس با دوران بارداری دارد. با این حساب به سوالاتی که در بالا مطرح شد در ذیل پاسخ خواهیم داد.

 

استفاده از تردمیل در بارداری

 

 

آیا به کارگیری تردمیل در دوران بارداری زیان دارد؟


اینکه استفاده از تردمیل به عنوان یک ورزش روزانه برای مادران حامله مناسب است یا خیر به چندین عامل برمی گردد که توجه به هر کدام می تواند به کارگیری تردمیل را ممنوع کند!
مواردی که باید یک مادر حامله به آنها در استفاده از تردمیل پروا کند:
آیا قبل از بارداری نیز از تردمیل بهره‌گیری می کردید؟
آیا در بارداری و یا اقدام به بارداری مشکلی داشته اید؟
اگر از تردمیل استفاده می کردید چه سرعتی برای آن در عقیده می گرفتید؟
آیا در ماه های اول بارداری هستید یا در ماه های آخر بارداری به سر می برید؟
در چند ست در هر شبانه روز از تردمیل در سررسید بارداری کاربرد می کنید؟
برای پاسخ دادن به سوال های بالا در خصوص کار و جنبش هایتان خیلی دقت کنید چرا که می تواند کارایی به سزایی درباره استفاده یا عدم به کارگیری تجهیزاتی مشابه تردمیل، دوچرخه ثابت، اسکی فضایی و ... داشته باشد. عامل اضافه وزن هم می تواند در تشخیص اینکه شما می توانید در سررسید بارداری از چنین وسایلی استفاده کنید یا خیر کارساز باشد. 
مثلاً اینکه اگر شما از تردمیل پیش از بارداری نیز استفاده می کردید یا خیر چون بر میزان آمادگی تن شما برای استفاده از تردمیل در دوران بارداری کارایی می گذارد اهمیت به سزایی دارد. مادرانی که قبل از بارداری نیز از تردمیل بهره‌گیری کرده اند با روند پیاده روی روی تردمیل تطابق اکثریت دارند. در باره سوال دوم، شدنی است بعضی مادران به دلیل مشکلاتی که در ابتدای بارداری داشته اند مجاز به به کارگیری ساز و برگ ورزشی نباشند و تنها امکان انعطاف کردن برای آنها فراهم باشد. در کل این موارد آن چیزی که مسلم است این است که از تردمیل با سرعت پیاده روی که می توانید بهره‌گیری کنید مگر آنکه طبیب شما رهنمود ای متفاوت برای شما داشته باشد. مثلاً برای شما استراحت مطلق تجویز شده باشد.

 

آیا در دوران قاعدگی به کارگیری تردمیل مشکلی دارد؟


از مهمترین مسائلی که در خصوص قاعدگی باید به آن اشاره کرد این است که تاکنون نه تنها بانوان مشکلی از لحاظ ورزشی نداشته اند بلکه رکوردهای ورزشی زیادی در دوران قاعدگی ثبت کرده اند. هر چند که علائم قاعدی در بعضی بانوان باعث رنجش و دشواری ها فعالیتی آنان است اما با تمرینات مستمر ورزشی می طاقت از میزان این علائم کاست.
ورزش با تجهیزات ورزشی نیز از این فرمایش مستثنی نیست. استفاده از تردمیل در دوران قاعدگی مشکلی برای بانوان برپایی نمی کند و مشابه یک ورزش سایر نقش خود را ایفا می کند. حتی تکاپو ورزشی در دوران قاعدگی در ورزش های وزین تر مانند تکواندو و... نیز بلامانع است. 
با تمام اینها هرگز از مشاوره با طبیب خویش منصرف نشوید و قبل از اقدام به استفاده از هر یک از ساز و برگ در شرایط بارداری و یا قاعدگی با وی مشورت کنید.

  • الهه افشاری