زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری با توجه به فشار ها و استرس های موجود در این دوران خاص

کلمات کلیدی

توصیه به پدران در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در ماه پنجم بارداری

نحوه خوابیدن در اوایل بارداری

طرز خوابیدن در دوران بارداری در سه ماه اول

درمان قطعی تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه و بومادران

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

داروی گیاهی برای فعال شدن تخمدان

تغذیه بعد از سقط در طب سنتی

بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک بشه

بعد از سقط جنین تا چند روز خونریزی داریم

مسمومیت غذایی در ماه آخر بارداری

مسمومیت غذایی در سه ماهه اول بارداری

درمان مسمومیت غذایی در بارداری

درمان خانگی مسمومیت حاملگی

مصرف گریپ فروت در سه ماه اول بارداری

عوارض گریپ فروت در بارداری

خواص گریپ فروت برای جنین

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم

تغییرات سینه در بارداری

تغییرات دهانه رحم در اوایل بارداری

تغییرات خلق و خو در بارداری

اولین تغییرات بدن در بارداری

تردمیل در اوایل بارداری

استفاده هر روزه از تردمیل در بارداری

استفاده از تردمیل در ماه اخر بارداری

عوارض سی تی اسکن در دوران بارداری

عوارض سی تی اسکن برای زنان باردار

عوارض رادیو گرافی در بارداری

خطرات عکس دندان در ماه اول بارداری

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هنگام بارداری، خطر ابتلا به عفونت ادراری به‌خصوص در هفته‌های ۶ و ۲۴ بارداری افزایش می‌یابد.مشاوره درمان عفونت ادرار در بارداری در طول حاملگی، دستگاه ادراری شما به دلیل دگرگونی ها زیادی که به‌طور طبیعی در بدن رخ خواهد داد، تغییرات زیادی خواهد داشت. به‌واسطه هستی باکتری‌ها در پوست، مقعد و واژن، بردباری مبتلا شدن به عفونت دستگاه ادراری هستی دارد. آزمایش پیشاب و یا کشت پیشاب می‌تواند، عفونت دستگاه ادراری (UTI) را در درازا بارداری مشخص سازد. اگر به‌درستی تحت درمان پیمان بگیرید، جنین شما تحت تأثیر قرار نمی‌گرد. ولی اگر مراقبت‌های لازم را انجام ندهید، ممکن است به عفونت کلیوی مبتلا شوید، درنتیجه خطر وضع حمل زودرس و کاهش وزن نوزاد اثناء زایش افزایش می‌یابد.


دلایل عفونت ادراری در بارداری و درمان آن


محیط دستگاه ادراری برای رشد باکتری‌ها مساعد است. اگر به علائم عفونت دستگاه ادراری دچار شدید، برای جلوگیری از هرگونه عارضه نامطلوبی با پزشک متخصص نسوان و زایمان رایزنی کنید. خوشبختانه این عفونت رایج به‌راحتی درمان می‌شود، درنتیجه سلامتی شما تضمین شده و علائمتان تفریق خواهد یافت. اگر پزشک هستی عفونت دستگاه ادراری را در شما تشخیص دهد، چه بسا آنتی‌بیوتیک ایمن بارداری را برای ۷ لغایت ۱۴ روز تجویز می‌کند الی باکتری‌ها از بین بروند. باید دوره کامل توصیه شده را مصرف کنید، حتی اگر متوسط بهبود علائم شما بهبود مکشوف و یا برطرف شوند، همچنین سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید.


علل عفونت ادرار در بارداری


رحم درست در بالای مثانه واقع شده است. همان‌طور که مراحل بارداری طی می‌شود، رحم رشد می‌کند و سنگین می‌شود. هنگام بارداری، تن مقدار اکثریت هورمون پروژسترون آزاد می‌کند. این فرمایش مایه تفریق توده عضلانی رحم شده و آن را متسع می‌کند. درنتیجه، عبور پیشاب از مجاری ادراری دشوارتر می‌شود. افزایش وزن و حجم رحم می‌تواند از عبور ادرار از مثانه بازدارندگی کند، این وضعیت می‌تواند شکیبیدن ابتلای به عفونت دستگاه ادراری را در دوران بارداری افزایش دهد. همچنین، هنگام بارداری توده عضلانی مثانه تفریق می‌یابد و ضعیف‌تر می‌شود، به همین علت ممکن است مثانه توانا به تهی سازی کامل پیشاب نباشد. این بدان معنی است که تقریباً، هر بار که خانم حامله اقدام به دفع پیشاب می‌کند، مقدار کمی ادرار در مثانه او باقی می‌ماند. همچنین، در طول بارداری خانم‌ها بیشتر در معرض مرض رفلاکس یا بازگشت ادراری قرار دارند. این وضعیت باعث می‌شود تا اندکی از پیشاب از راه مجرای ادراری به سمت کلیه‌ها رو به بالا جنبش کند و از تن خارج نشود.


دلایل عفونت ادراری در بارداری و درمان آن


در اثر همه موارد فوق، دفع پیشاب از دستگاه ادراری دشوارتر می‌شود. این شرایط زمینه را برای رشد باکتری‌ها و عفونت اجزاء دستگاه ادراری مساعد می‌کند. اگر خانمی به مرض بازگشت ادرار دچار شده باشد، باکتری‌ها راحت‌تر می‌توانند به سمت کلیه حرکت کنند و وارد آن شوند. همچنین، در زمان بارداری به علت افزایش میزان گلوکز در ادرار، میزان اسیدی بودن پیشاب نسبت به زمان‌های سایر تفریق می‌یابد، این وضعیت به رشد باکتری‌ها بیشتر کمک می‌کند.


علائم عفونت ادراری بارداری


در پایین بعضی از نشانه‌ها و علائم عفونت مجاری ادراری و یا (UTI) در بارداری ذکر شده است:

  • احساس درد، سوزش یا ناراحتی‌های سایر اثناء پیشاب کردن یا دریافتن خفگی برای تهی سازی ادرار.
  • افزایش میزان شمار دفعات دفع ادرار نسبت به موعد قبل، گاهی اوقات حجم ادرار به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
  • احساس مکرر بیچارگی به دفع فوری ادرار.
  • هنگام تهی سازی ادرار بیمار متوجه وجود خون یا ترشحات مخاطی در ادرار می‌شود.
  • ممکن است در گوشه ها-کناره ها ناحیه مثانه درد، حساسیت به لمس یا حتی حس اختناق وجود داشته باشد.
  • نیاز به پیشاب کردن زیاد فوری و مکرر که اغلب باعث می‌شود مریض جهت تهی سازی ادرار در میانه ها شب از خواب بیدار شود.
  • کدر شدن ادرار و برخی مواقع اوقات هستی بوی تند و متعفن در ادرار.

علاوه بر دربایستن مکرر به دفع ادرار، ممکن است مریض علائم دیگری نیز داشته باشد، مانند: تب، لرز، عرق بسیار و بی‌اختیاری ادرار به‌نحوی‌که شدنی است بدون کنترل بیمار مقداری ادرار از مجاری او بیرون شود.

همچنین ممکن است بیمار درد شدیدی در شکم خویش حس کند . درصورتی‌که عفونت اشاعه مکشوف و جدی‌تر باشد ممکن است بیمار در ناحیه کمر نیز درد شدیدی تجربه کند.



دلایل عفونت ادراری در بارداری و درمان آن

درمان عفونت ادرار بارداری


هنگام بارداری، طبیب راه‌های پایین را برای بهبود عفونت دستگاه ادراری (UTI) پیشنهاد می‌کند:

  1. احتمالاً پزشک مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک را رهنمود می‌کند لغایت از گسترش عفونت ممانعت کرده و آن را مهار کند.
  2. درمان عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری به‌شدت عفونت مریض و سلامت کلی او وابستگی دارد، طبیب داروهایی را برای حدود سه لغایت هفت روز تجویز می‌کند.

در بیشتر موارد علائم عفونت دستگاه ادراری بیمار در سه روز بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از بین می‌رود. حتی اگر مریض دریافتن کند که درمان مکشوف است، نباید مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را قطع کند الی دوره رهنمود شده پزشک به انجام برسد. اکثر آنتی‌بیوتیک‌هایی که طبیب در طول بارداری برای شفا عفونت دستگاه ادراری تجویز می‌کند، برای بارداری بی‌خطر هستند، پس نگران این سوژه نباشید.

پس‌ازآنکه دوره درمان عفونت دستگاه ادراری به سپریدن رسید، پزشک به‌طور منظم بیمار را بررسی و آزمایش می‌کند لغایت اطمینان یابد خطر عفونت رفع شده است.

در چهره عفونت کلیه‌ها، پزشک ممکن است مریض را بستری کند، وانگهی در چهره لزوم ممکن است تزریق آنتی‌بیوتیک به‌صورت داخل وریدی را تجویز کند.

همچنین رسیدگی خواهد شده که آیا جنین مریض تحت تأثیر قرار گرفته است یا نه.


پیشگیری از این عفونت


درحالی‌که هیچ راهی مطمئنی برای بازداری از عفونت ادراری در دوران بارداری هستی ندارد، اقداماتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، زنان آبستن می‌توانند شانس ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را تفریق دهند. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری اقدامات زیر را سپریدن دهید:

اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی آب می‌نوشید، حداقل هشت لغایت ده لیوان آب در روز بنوشید.

هر بار بیچارگی به دفع پیشاب دارید، به دستشویی بروید و پیشاب خود را نگه ندارید. در ضمن هر بار که جهت دفع ادرار به توالت می‌روید کوشش کند مثانه را به‌طور کامل تهی سازی نمایید.


دلایل عفونت ادراری در بارداری و درمان آن


هر وقت دفع مدفوع دارید، برای تمیز کردن خود، کاغذ آبخانه را از سمت جلو به سمت عقب بکشید و هرگز از سمت عقب به سمت جلو خود را تمیز نکنید. تمیز کردن خویش از سمت جلو به سمت عقب مایه می‌شود بخت ورود باکتری‌های ناحیه مقعد به دستگاه ادراری تفریق یابد.

همیشه ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که پیرامون آن خشک باشد، زیرا باکتری‌ها در مناطق نمور رشد می‌کنند. می‌توانید هر بار که از دست‌شویی کاربرد می‌کنید، از آب تمیز و صابون ملایم برای تمیز کردن خویش کاربرد کنید.

قبل از اینکه مقاربت جنسی داشته باشد و بعد از آن، همیشه منطقه تناسلی را با آب معمولی و صابون ملایم تمیز کنید.

برای پاک کردن ناحیه تناسلی، به‌ویژه هنگامی که باردار هستید، از صابون نیرومند یا خوشبو بهره‌گیری نکنید. صابون قوی و یا به‌شدت خوشبو می‌تواند باعث تحریک مجرای پیشاب و ناحیه تناسلی شود، این امر می‌تواند محیط را برای رشد باکتری‌ها مساعد کند.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

آب و هوای گرم برای هر فردی آزاردهنده و غیرقابل بردباری است. اما اکنون مشخص شده که گرمای روزهای تابستان برای نسوان آبستن مضر و نگران‌کننده است.


بارداری در تابستان


بسیاری از نسوان باردار از گرمای شدید روزهای تابستان و تاثیر آن بر روی حاملگی خود بی‌خبر هستند. اما باید بدانیم که این حرارت منجر به داغی بدن و کمبود آب می‌شود که همین سوژه کارایی بدی بر شرایط نسوان آبستن می‌گذارد.


مشاوره بارداری در فصل تابستان


دکتر سایما آفتاب، مسئول تقسیم دارویی Fetal Care، معتقد است کم آبی بدن می‌تواند برای نسوان آبستن خطرات زیادی داشته باشد. وی وانگهی اعلام کرد پزشکان معمولا بنا به دوراندیشیدن از زنان حامله می‌خواهند از پیمان دریافت در هر محیط گرم و داغ دوری کنند.


تب شدید و حاملگی


یکی از نگرانی‌های متخصصان، تب شدید و گرمای زیاد نسوان در دوران اولیه حاملگی است و اینکه احتمال بروز مشکلات عدیده در حین به جهان آمدن نوزاد هستی دارد. اسناد و حقایقی وجود دارد که بر اساس آنها در زنانی که بین شش تا هشت هفته اول حاملگی خویش دچار این گرمای بیش از بی گمان بدن شوند، شکیبیدن به جهان آمدن نوزادی با دشواری ها مغزی یا ستون فقرات بالا می‌رود.

البته دکتر آفتاب در پیوستگی اعلام کرد که دشواری ها مربوط به گرمای شدید بدن و خطرات ناشی از آن در نسوان حامله به همان 8 هفته اولیه دوران بارداری اندک می‌شود. به عبارت دیگر بالا رفتن اتفاقاً دمای بدن بعد از دو ماه نخست از دوران بارداری، تاثیرات یادشده را بر سلامت نوزاد نخواهد داشت.

و حتی اگر زن بارداری دچار گرمای شدید یا تب در دوران اولیه حاملگی خویش شود، ریسک مربوط به مشکلات مغزی و ستون فقرات نوزاد کم است. طبق آمارگرفتن ثبت شده، هر ساله 1500 نوزاد در ایالات متحده آمریکا با مشکلات مربوط به ستون فقرات به دنیا می‌آیند، ینی به ازای هر 10 هزار تولد، 3 مورد.


کم‌آبی تن (Dehydration)


در بدن بانوان در دوران بارداری تغییرات زیادی به وجود می‌آید، به عنوان مثال شیوه گوارش مایعات و مهار دمای بدن. در نتیجه شدنی است دچار کمبود آب در بدن شوند و یا علائم مربوط به تفریق آب تن در آنها مشاهده شود. گرمای روزهای تابستان هم می‌تواند در این میان دشواری ها را بیشتر از قبل کند.

یکی از علائم مختصر آبی بدن از نگرش دکتر آفتاب، گیجی است و اگر این موضوع منجر به از هوش رفتن یا زمین خوردن زن حامله شود، سلامتی آنها را با خطر روبرو خواهد کرد؛ زمین خوردن در دوران بارداری می‌تواند هم برای والده و هم برای جنین خطرناک باشد.

علاوه بر این، مختصر آبی تن منجر به تولید هورمونی در مغز ما نام واسوپرسین می‌شود که تشنگی را به هستی می‌آورد. ولی این هورمون همچون اکسیتوکین در حملات انقباضی دوران حاملگی کارایی دارد.این حملات انقباضی به معنای فرا رسیدن موعد تولد نوزاد نیستند ولی این ریسک وجود دارد که فرد باردار دچار زایمان زودرس شود. کمبود آبی که لغایت زمان تولد فرزند وجود داشته باشد و پیوسته پیدا کند، خویش نیز یک ریسک سایر برای سلامت والده و نوزاد است چرا که منجر به مشکلاتی همانند اختناق خون ذیل می‌شود.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

بعد از وضع حمل به انگیزه تغییرات هورمونی شدنی است خانم ها مبتلا ریزش مو شوند. معمولاً در بعضی از مادرها، تقریباً چند ماه پس از زایمان ریزش موی میانه الی شدید رخ می دهد. به شما پیشنهاد می شود، نگران نباشید!


درمان ریزش مو بعد از زایمان


این ریزش مو به دلیل دگرگونی ها هورمونی رخ دیتا و با گذشت زمان، برطرف خواهد شد. با این حال برای مهار و اطلاع از طریق شفا ریزش مو بعد از وضع حمل بهتر است به نکات زیر توجه کنید.


چرا بانو ها پس از زایمان مبتلا ریزش مو می شوند؟


همانطور که گفته شد، دگرگونی ها هورمونی انگیزه اصلی ریزش مو پس از وضع حمل است! بعد از وضع حمل مقدار استروژن به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند و به همین انگیزه رشد دوباره موها متوقف می شود و موها آغاز به ریزش می کنند.

معمولاً ریزش مو در همه خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند، دیده می شود ولی شدت آن در هر فرد متفاوت است. خانم هایی که موهای بلند دارند، اغلب دچار ریزش موی شدید می شوند.


راه درمان ریزش مو بعد از زایمان چیست؟


با گذشت زمان و برگشت تن به حالت اولیه، ریزش مو کاهش می باید، اما شما برای سرعت بخشیدن به درمان ریزش مو بعد از وضع حمل می توانید به طبیب مراجعه کنید و یا با مشاوران پوست و مو رایزنی کرده و با کمک و ارشاد های پزشک و مشاوران مربوطه، برای شفا ریزش مو بعد از وضع حمل اقدام نمایید.



درمان ریزش مو بعد از زایمان


با رعایت کردن نکات زیر، از ریزش اغلب موهای خود، ممانعت کنید.


موها را نکشید


برای بستن موها، از کش های سفت و کلیپس استفاده نکنید. کوشش کنید در این مدت موها را نکشید!


مواد غذایی مغذی بخورید


خوردن سبزیجات و مغزها باعث تأمین آنتی اکسیدان مورد بیچارگی برای رشد فولیکول مو می شود. پس بهتر است در این دوران خوردن سبزی ها و مغزها را فراموش نکنید! در این دوران خوردن بعضی خوراکی ها باعث افزایش ریزش مو می شود؛ بهتر است این مواد غذایی را معرفی کرده و آنها را مصرف نکنید.


مکمل های بدن خود را تامین کنید


گاهی اوقات همگی ویتامین ها و مواد لازم برای تن از طریق غذاهایی که می خوریم تأمین نمی شود! توصیه می شود با مشورت و عقیده پزشک، مکمل های غذایی و دارویی را تهیه کرده و مصرف کنید. ویتامین سی، مکمل های ب کمپلکس، ویتامین ای، روی و بیوتین از جمله ی این ویتامین ها و مکمل ها هستند.


زیاد شانه نزنید


توصیه می شود در این دوران موهای خویش را خیلی شانه نکنید. بهتر است از شانه هایی که دندانه های پهن دارند، استفاده کنید.



درمان ریزش مو بعد از زایمان


کوتاه کرن موها


اگر موهای شما زیاد بلند است؛ پیشنهاد می شود کمی موها را کوتاهی کنید. کوتاه کردن مو، مایه می شود، شدت ریزش موها کمتر شود.


مواد کیمیایی بهره‌گیری نکنید


مراقب باشید که از چه شامپویی بهره‌گیری می کنید! از شامپوهایی کاربرد کنید که ریشه موهای شما را سست نمی کند. توصیه می شود در این دوران کمتر از سشوار و اتو مو استفاده کنید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

قرص اورژانسی در مواردی که رابطه جنسی محافظت نشده صورت بگیرد و امکان بارداری هستی داشته باشد، مصرف می شود الی از بارداری ناخواسته بازداری شود. مصرف این قرص در سال بیش از ۲ بار مجاز نیست. تاثیر قرص اورژانسی در دوران شیردهی به شرح ذیل است.


تاثیر قرص اورژانسی در دوران شیردهی


قرص های ضد بارداری در بر گیرنده هورمون های ساختگی استروژن و پروژسترون هستند و باعث می شوند پریودی سیکل منظمی را داشته باشد.

علاوه بر این ها قرص های هورمونی دیگری هم هستی دارد که برای بازداری از حامله شدن در دوران شیردهی به عنوان قرص اورژانسی مصرف می شوند.


مصرف قرص اورژانسی در دوران شیردهی


مصرف این نوع قرص هایی که حاوی هورمون های ساختگی استروژن هستند، در دوران شیردهی مجاز نیست و به هیچگونه نباید خودسرانه این نوع قرص ها را در دوران شیردهی مصرف کرد، مصرف این قرص ها در این دوران باید با نظر و تشخیص پزشک صورت بگیرد.

هورمون ساختگی استروژن بر کیفیت و مقدار شیر مادر تاثیر دارد و مصرف این نوع قرص ها به خصوص در شش ماهه نخست پس از زایمان، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.


مصرف کدام نوع از قرص های بازداری از بارداری در دوران شیر دهی ضرری ندارد؟


در این دوران مصرف قرص هایی که در بر گیرنده پروژستین هستند، مانعی ندارد. مضرات این گونه قرص ها اندکی کمتر از قرص های خوراکی ترکیبی است.


این نوع قرص ها اگر به چهره بنیادین مصرف شوند، الی مرز زیادی از بارداری های ناخواسته در ۶ ماه نخست پس از زایمان، جلوگیری می کنند. مصرف قرص هایی که فقط پروژستین دارند، بر کمیت و کیفیت شیر مادر، تاثیری ندارند.


مصرف قرص اورژانسی در دوران شیردهی


با این حال توصیه می شود خوسرانه قرص های بازداری از بارداری را در دوران شیر دهی مصرف نکنید و حتما در این باره عقیده پزشک خود را جویا شوید.


آیا شیر دادن مانع بارداری می شود؟


شیر دادن پیوسته در درازا شبانه روز، تا حتماً زیادی برای مدتی گیر حاملگی ناخواسته می شود، ولی بهتر است در این مورد با طبیب خود رایزنی کنید و از طریق های دیگری هم برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در دوران شیردهی، استفاده کنید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

تبخال تناسلی در بارداری یکتا از عارضه هایی است که برخی از خانم های آبستن به آن دچار می شود. اگر شما هم دچار این گونه از تبخال تناسلی شده اید نگران نباشید.


تبخال تناسلی در دوران بارداری


بسیاری از افرادی که مبتلا این عارضه شده اند، دوران بارداری خود را به سلامت گذرانده اند. برای کاهش عوارض تبخال تناسلی در بارداری باید مسیر های کنترل آن را یاد بگیرید و در ارتباط با این عارضه، اطلاعات کافی داشته باشید.


تبخال تناسلی در بارداری


به نقل از نی نی تالار، تبخال تناسلی یک عارضه پوستی همیشگی است و شفا کاملی هم ندارد. اما با پروا به دستورات و ارشاد های طبیب لغایت حتماً زیادی می طاقت از شیوع و اشاعه آن پیشگیری کرد. حتی دوران بارداری را به سلامت و بدون دغدغه پشت راز گذاشت.


علائم تبخال تناسلی ممکن است الی چند روز نمایان نشود. اما بین ۲ تا ۱۰ روز بعد از عفونت، فرد مبتلا شده شدنی است علائمی مثل علائم آنفولانزا را مشاهده کند.


علائم تبخال تناسلی 


  • زکام، خستگی، تن درد
  • درد عمومی تا ۲ روز و یا حتی بیشتر
  • احساس درد در ناحیه تناسلی، احساس خارش و درد در زمان ادرار، ترشحات غیر طبیعی واژن، دلنازک شدن کشاله ران فرد
  • ایجاد تاول های حقیر که بیشتر درناک و آبدار هستند که به صورت خوشه ای نما می شوند و در ابتدا آماس می کنند و سپس پوسته پوسته می شوند.

در ۲ لغایت ۴ هفته اول تبخال تناسلی، این بیماری مسری است و تبخال تناسلی در بارداری ممکن است به جنین سرایت کند. توصیه می شود با ظاهر شدن اولین علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید. تا بتوانید با کمک دستورات پزشک، گیر سرایت این مرض به جنین شوید.



تبخال تناسلی در دوران بارداری


ظاهر شدن تبخال تناسلی در دوره های بعد، شدت اقلیت دارد و  معمولا با ورم و یا تب به اتفاق نیست و  درد اقلیت دارد و موعد کمتری نیز به طول می انجامد.


خطر انتقال مرض تبخال تناسلی به جنین


اگر چندین بار مبتلا این عارضه شده باشید، خطر انتقال بیماری به جنین بسیار مختصر و در نزدیک ۱ درصد است و به همین خاطر جای نگرانی نیست. اما رهنمود می شود حتما در این باره با طبیب مشورت نمایید.

تبخال تناسلی در بارداری در بانو هایی که برای اولین بار در ماه های سرانجام بارداری دچار این مرض می شوند، خطرناک است و ممکن است به جنین منتقل شود. در صورت نگریستن علائم تبخال تناسلی حتما با پزشک خویش رایزنی نمایید و با سپریدن دستورات طبیب راهبند انتقال ویروس به جنین شوید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

اکثر کسان معتقد هستند که پس از زایمان، در قاعدگی بانوان تغییراتی ایجاد می شود که این فرمایش بسیار رایج است. ممکن است در بعضی افراد، قاعدگی به صورت دردناک و طولانی و در بعضی دیگر آسان و کوتاه مدت شود. هم چنین شدنی است قاعدگی های آغازین بعد از زایمان، نا به سامان باشند که این امر طی مدتی برطرف خواهد شد. در این نوشتار به رسیدگی نخستین پریود بعد از وضع حمل و شرایط آن می پردازیم.


 چگونگی قاعدگی بعد از زایمان


 به جهان آوردن نوزاد و زایمان، تنگنا زیادی به بدن والده وارد می کند و علاوه بر این، دگرگونی ها هورمونی نیز روی تن تاثیر گذار بوده و همه این عوامل مایه ایجاد تغییراتی در سیستم تن والده می شود. برگشت بدن به حالت عادی و بهبودی کامل آن به سررسید دربایستن خواهد داشت. عموما اولین پریود بعد از وضع حمل در هر فرد متفاوت بوده و تعریف دقیقی از حالات و شرایط آن نمی توان اتمام داد ولی به صورت کلی چند پریود اول بعد از وضع حمل با پریودهای پیشین متفاوت بوده و نا به سامان هستند.


اولین دوره قاعدگی بعد از زایمان 



علت نا به سامان بودن اولین پریودهای بعد از وضع حمل چیست؟


دلایلی که در ذیل شرح دیتا شده از عوامل تاثیرگذار در نامنظم شدن نخستین پریود های پس از زایمان هستند:


  • بعد از زایمان، رحم باید به اندازه اولیه خود برگردد و به موعد دربایستن دارد. این مسئله می تواند مایه نامنظم شدن پریود شود.
  • بعد از زایمان، سطح هورمون های تن تغییر کرده است و لغایت سررسید برگشت به حالت طبیعی، احتمال نا به سامان بودن پریود زیاد است.
  • در موعد شیردهی، سطح هورمون ها تغییر می کند و درنظم و روند پریود کارایی گذار خواهد بود.


در برخی افراد، نخستین پریود پس از وضع حمل با درد بسیار و شدت بیشتری روی می دهد و یا رنگ پریود متفاوت با پیش بوده و لخته های خون در آن دیده می شود. این عوامل در اکثر نسوان با گذشت موعد و بهبودی بدن، برطرف خواهد شد.


زمان نخستین پریود بعد از زایمان


چنانچه فرد پس از وضع حمل از سینه خود به کودک شیر نداده و یا به طور مرتب این پیشه را انجام ندهد، چرخه قاعدگی زودتر از سایر افراد، آغاز خواهد شد. بررسی های علمی اثر دیتا که حدود ۴۵ لغایت ۹۵ روز پس از زایمان، پریود آغاز می شود که می توان به طور میانگین، سررسید اولین پریود بعد از وضع حمل را ۷۴ روز در عقیده گرفت. 

تخمک گذاری تاثیر زیادی در آغاز پریود دارد. مادرانی که به کودک خویش شیر می‌دهند، به علت تراوش هورمون های شیردهی، تخمک گذاری با تاخیر داشته و علاوه بر آنکه آغاز پریود آنها دیرتر خواهد بود، نامنظمی در پریود خویش نیز خواهند داشت. برخی مواقع نا به سامان بودن پریود در مادرانی که به کودکانشان شیر نمی‌دهند نیز دیده می‌شود که این مسئله با بهبودی تن والده پس از وضع حمل برطرف خواهد شد.

عموماً نا به سامان بودن پریود در افرادی که دارای مشکلات تخمدان هستند، مانند: سندروم تخمدان پلی کیستیک یا آندومتریوز، از پیش از بارداری وجود داشته و بعد از زایمان نیز این حالت ادامه دارد.


تاثیر شیردهی بر پریود پس از زایمان


همان طور که گفتیم شیردهی در دوران بارداری به انگیزه دیرکرد در تخمک گذاری، مایه به دیرکرد افتادن قاعدگی میشود و ممکن است لغایت چند ماه پس از زایمان، قاعدگی رخ ندهد.

برخی بر این باورند که دوران شیردهی به طور طبیعی از بارداری پیشگیری می کند. ولی این مسئله ریزبین نیست و بهتر است از روش های مطمئن برای پیشگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی در این دوران کاربرد شود.مانند استفاده از کاندوم یا مصرف قرص های هورمونی که توسط پزشک تجویز می‌شود.

البته می‌توان از دیافراگم یا دیگر روشهای پیشگیری نیز کاربرد کرد. باید به این نکته نیز پروا شود که قرص های هورمونی علاوه بر پیشگیری از بارداری، مایه تنظیم قاعدگی پس از وضع حمل نیز می شوند. برای آنکه شیوه مناسبی برای پیشگیری از بارداری برگزیدن کنید باید با پزشک معالج خود مشورت نمایید.


اولین دوره قاعدگی بعد از زایمان


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟


چنانچه با هر یک از علائم زیر مواجه شدید، حتما باید به طبیب مراجعه نمایید:


  • مدت موعد پریودی بیش از ۷ روز طول بکشد
  • در صورت داشتن سردرد های زیاد یا ترشحات بد بو
  • داشتن خونریزی شدید و دردهای زیاد
  • گرفتگی عضلات و یا خونریزی به همراه تب
  • داشتن خونریزی با لخته های خون بزرگ
  • داشتن درد هنگام پیشاب کردن.
  • داشتن لکه بینی درفاصله میان دو پریود


این علائم می تواند اثر عفونت باشد و باید در صورت وجود هریک از آنها و یا علائم غیر طبیعی دیگر، بی گمان با طبیب خود رایزنی کنید.

  • الهه افشاری