زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

زنان زایمان

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری

راهنمای جامع زنان زایمان در دوران بارداری و پسا بارداری با توجه به فشار ها و استرس های موجود در این دوران خاص

کلمات کلیدی

توصیه به پدران در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در ماه پنجم بارداری

نحوه خوابیدن در اوایل بارداری

طرز خوابیدن در دوران بارداری در سه ماه اول

درمان قطعی تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه و بومادران

درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

داروی گیاهی برای فعال شدن تخمدان

تغذیه بعد از سقط در طب سنتی

بعد از سقط چی بخورم رحمم پاک بشه

بعد از سقط جنین تا چند روز خونریزی داریم

مسمومیت غذایی در ماه آخر بارداری

مسمومیت غذایی در سه ماهه اول بارداری

درمان مسمومیت غذایی در بارداری

درمان خانگی مسمومیت حاملگی

مصرف گریپ فروت در سه ماه اول بارداری

عوارض گریپ فروت در بارداری

خواص گریپ فروت برای جنین

طرز خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم

تغییرات سینه در بارداری

تغییرات دهانه رحم در اوایل بارداری

تغییرات خلق و خو در بارداری

اولین تغییرات بدن در بارداری

تردمیل در اوایل بارداری

استفاده هر روزه از تردمیل در بارداری

استفاده از تردمیل در ماه اخر بارداری

عوارض سی تی اسکن در دوران بارداری

عوارض سی تی اسکن برای زنان باردار

عوارض رادیو گرافی در بارداری

خطرات عکس دندان در ماه اول بارداری

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر در دوران بارداری دچار مشکلی شوید که دربایستن به عکسبرداری اشعه ایکس داشته باشید، مساله برایتان کمی پیچیده می‌شود! آیا عکسبرداری در دوران بارداری ایمن است؟ خطر اشعه ایکس برای جنین چیست؟ چه پرتوهای الکترومغناطیس دیگری در اطراف ما وجود دارند که ممکن است برای جنین خطرناک باشند؟ اگر شما نیز به پیگیری پاسخ این پرسش‌ها در مورد خطرات اشعه ایکس در بارداری هستید، با ما به اتفاق شوید.

 

 

اشعه ایکس در بارداری


خطرات اشعه ایکس در بارداری

 

آیا در دوران بارداری می‌توان عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام داد؟  


خیر، با توجه به خطر اشعه ایکس برای جنین ، در دوران بارداری باید از سپریدن عکسبرداری با اشعه X پرهیز کنید.

 

 

خطر اشعه ایکس برای جنین چیست؟


عکسبرداری با اشعه ایکس در دوران بارداری خطر سقط جنین یا بروز نقص‌های مادرزادی در جنین را افزایش نمی‌دهد. ولی اگر زن بارداری عکسبرداری با پرتو ایکس انجام دهد، یا در معرض نشان ایکس قرار بگیرد، بردباری ابتلای کودک او به سرطان در خردسالی افزایش می‌یابد. به همین انگیزه شدت پرتو ایکس مورد بهره‌گیری در عکسبرداری بر روی کمترین میزان شدنی قرار می‌گیرد.
معمولا برای عکسبرداری از دندان، از پیش‌بند‌های سربی برای محافظت از بدن استفاده نمی‌شود، زیرا محدوده شکم و لگن تحت کارایی اشعه X قرار نمی‌گیرد و شدت نشان به قدری ناچیز است که عملا خطری جنین را تهدید نمی‌کند.
اما در موارد نادر، زاویه پرتوی ایکس شدنی است به گونه‌ای باشد که بر روی شکم نیز تابش کند؛ پس بهتر است عکس‌برداری از دندان‌ها را به زمانی پس از زایمان موکول کنید.
اگر عکسبرداری در دوران بارداری الزامی باشد، طبیب محدوده شکم و لگن را با پیش‌بندی سربی می‌پوشاند الی خطری جنین را تهدید نکند.
اگر احتمال بارداری می‌دهید و هنوز از بارداریتان مطمئن نشده اید، مساله را با پزشک درمیان بگذارید. طبیب با در نظر اخذ شرایط، بهترین تصمیم را برایتان می‌گیرد.

 

در صورت دربایستن به عکسبرداری در دوران بارداری، آیا باید بهبود را به دیرکرد انداخت؟ 


پزشک متخصص به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که می‌توانید شفا را به بعد از زایمان موکول کنید یا نه!
همچنین می‌توانید از روش‌های تصویربرداری دیگری مانند سونوگرافی نیز استفاده کنید.

 

 

خطرات اشعه ایکس در بارداری

 

در صورت احتیاج به عکس برداری از دندان در دوران بارداری، چه باید کرد؟


حتماً به دندانپزشک خود بگویید که آبستن هستید. اگر بیچارگی به عکسبرداری از دندان داشته باشید، دندانپزشک معمولاً منتظر می‌ماند تا وضع حمل را سپریدن دهید. اگرچه در بیشتر موارد عکس برداری اثر X دندانپزشکی روی شکم یا منطقه لگن تأثیر نمی‌گذارد.

 

 

 اقدامات ایمنی لازم برای عکسبرداری اشعه ایکس در بارداری کدامند؟


هرچند اتمام عکسبرداری در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، ولی با رعایت نکات ذیل می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد.
اعلام بارداری به تکنسین عکسبرداری و انجام توصیه های او
پوشیدن قبل پاراگراف (لاتین) سربی تندرست و بدون شکستگی
استفاده از دست کم شدت باره بیچارگی برای عکسبرداری

 

 

پرتو‌های ایکس چگونه پیشه می‌کند؟


پرتو‌های X پرتو‌های اختصار برد هستند و می‌توانند از بافت‌های بدن عبور کنند. میزان یا دوز تابش باره کاربرد بسته به نوع نشانه ایکس و تجهیزات باره استفاده متفاوت است. وانگهی با توجه به بافت بدنی و استخوان بندی فرد نیز متفاوت است. در مبحث تاثیرگذاری پرتو‌های ایکس، میزان تابش در میلی گرم اندازه گیری می‌شود.
اگر طبیب متخصص، سپریدن عکس برداری اثر ایکس را در دوران بارداری برای شما تجویز کند، از کمترین شدت ممکن است کاربرد می‌شود.

 

آیا شغل کردن با دستگاه اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟


در چهره رعایت مسایل ایمنی، پیشه کردن با دستگاه اشعه ایکس خطری برای والده و جنین به دنبال ندارد. دستگاه‌های اشعه ایکس رادیواکتیو نیستند، به این معنی که در چهره عدم استفاده (خاموش بودن دستگاه) تابش نمی‌کنند.
پرتو‌های ایکس در خط سر راست جنبش می‌کنند. هنگامی که پرتو‌های x به یک شی برخورد می‌کنند، بیشتر امواج آن مستقیماً به درون جسم می‌روند، ولی بعضی از آن‌ها پراکنده می‌شوند و در هر جهتی جنبش می‌کنند. اشعه ایکس هنگام عبور از یک جسم انرژی خویش را از دست می‌دهد و لاغر می‌شود.
رعایت نکات ذیل در حفظ سلامت کاربران دستگاه اشعه ایکس کارساز است:

  • زمان پیمان گرفتن در معرض اشعه ایکس را به کمینه برسانید.
  • فاصله خویش را از منبع به حداکثر برسانید.
  • ایمنی خویش را به روش‌های پایین حفظ کنید:
  • استفاده از ساز و برگ محافظتی (مانند دستکش و پیش‌بند)
  • داشتن فاصله پسندیده از دستگاه، ترجیحا خارج از اتاق یا پشت دیوار‌های نگهبان مناسب
  • قرار نداشتن در راه مستقیم از منبع تابش دستگاه
  • داشتن مونیتور اندازه گیری میزان تشعشعات (دوزیمتر)
  • بازرسی و عیب یابی منظم تجهیزات ایمنی

در شرایطی که امکان خروج از اطاق عکسبرداری را ندارید، از پیش‌بند سربی نگهبان با ضخامت کمینه ۰.۵ میلی متر با پوشش مناسب در قسمت شکم و لگن به به اتفاق عینک سربی، دستکش و سپر کاربرد کنید.

 

 

 آیا عبور از دستگاه ایکس ری فرودگاه در دوران بارداری خطرناک است؟


برخی از نسوان حامله هنگام عبور از دستگاه ایکس ری مبتلا نگرانی می‌شوند. دورا دیویس اپیدمولوژیست و سم شناس می‌گوید:" پیمان دریافت در معرض پرتو‌های یونیزه شده خطری برای نسوان آبستن به دنبال ندارد. ۵۰ بار عبور از دستگاه ایکس ری برابر سپریدن یک عکسبرداری از دندان است."

 

خطرات اشعه ایکس در بارداری

 

 آیا امواج تلفن به اتفاق در دوران بارداری برای جنین خطر دارند؟


یک منبع تابش الکترومغناطیس همیشه به اتفاق شماست: تلفن همراه. گمانه زنی‌هایی هستی دارد که قرار دریافت طولانی مدت در معرض امواج تلفن به اتفاق به DNA آفت می‌رساند.
پژوهشگران ترکیه‌ای با اتمام مطالعاتی بر روی حیوانات دریافته اند که پیمان دریافت در معرض امواج تلفن به اتفاق در دوران بارداری؛ روی چشم، مغز، جگر و پوست جنین تأثیر می‌گذارد.
کارشناس مامایی سمیه شیرانی در این زمینه پیشنهاد می‌کند:

  • زنان باردار تلفن‌های همراه خویش را به دور از شکمشان نگه دارند و مادران اجازه ندهند نوزادان با موبایل بازی کنند.
  • اقدامات احتیاطی لازم را هنگام به کارگیری تلفن به اتفاق اتمام دهید. تبلت و آیپد نیز برای استفاده در فاصله ۲۰ سانتی متری از تن انسان طراحی شده اند.
  • تلفن به اتفاق و مودم Wi-Fi خود را در شب خاموش کنید الی کمتر در معرض تابش امواج الکترومغناطیس در شب باشید، زیرا بدن تقسیم زیادی از ترمیم DNA خویش را در شب سپریدن می‌دهد.
  • خوردن سبزی ها برگ سبز، مثل کلم بروکلی و خوابیدن در تاریکی مطلق کمک می‌کند الی بدن ملاتونین بیشتری تولید کند و به ترمیم DNA بپردازد.
  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

هنگام رفتار با همسر حامله لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. دگرگونی ها هورمونی و نگرانی‌های مرتبط با بارداری می‌تواند تغییرات خلقی در زن آبستن ایجاد کند و دربایستن بیشتری به پشتیبانی و توجه شما دارد.
یکی از هیجان انگیز‌ترین تجربیات یک زوج، انتظار برای تولد کودکشان است. این تجربه در عین شیرینی می‌تواند بحران برانگیز باشد؛ چرا که دوران بارداری با تغییرات جسمانی، هورمونی و عاطفی به اتفاق است. اما اگر روشی صحیح در پیش بگیرید، بارداری می‌تواند به شما کمک کند که به عنوان یک زن و شوهر قوی‌تر شوید. توصیه‌های ذیل برای رفتار با همسر آبستن به شما کمک می‌کند تا این دوره از زندگی‌تان را با آرامش بیشتری بگذرانید.

 

 

نحوه رفتار با همسر باردار


 

رفتار با همسر باردار

 

۱- نحوه صحبت کردن؛ یک شنونده خوب باشید


حتی اگر همسرتان از اینکه چشم براه زایش فرزندتان است دلشاد و هیجان زده باشد، مفتوح هم ممکن است نگران و عصبی بوده و دانستن خوف کند. مهم است که اثناء گفتگو کردن با یکدیگر یک شنونده خوب باشید و او را دلگرمی کنید لغایت افکار و احساسات خود را با شما در وسط بگذارد.
دکتر مگان فلمینگ می‌گوید: «اینکه متعهد باشید، بی وقفه به همسرتان گوش دهید و ارتباط خویش با شریک زندگی‌تان را حفظ نمایید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر دو زوج در این دوران تحت خفگی هستند و همین باعث می‌شود سیستم‌های عصبی زیاد پیشه کرده و هر دو بیش از حد بازتاب نشان دهید. اینکه با هم بسیار صحبت کنید و متوجه شوید که در یک موقعیت پیمان دارید، مایه می‌شود خیلی از تردید‌ها و سوءتفاهم‌های بین شما از بین برود.»
فلمینگ می‌گوید: «کار‌هایی را سپریدن دهید که هر دو به آن علاقه‌مند هستید و کار‌های انفرادی‌تان را به زمانی دیگر یا به شخصی دیگر واگذار کنید.»
فعالانه و با کیاست گوش کنید، سؤال بپرسید و پاسخ‌های همسرتان را تکرار کنید الی متوجه شود که به حرف‌هایش با دقت گوش کرده و برای آن اهمیت قائل هستید. در مساوی این حس که می‌خواهید حرف خودتان را به کرسی بنشانید پایداری کنید.

 

 

۲. بیش از پیش کار‌های منزل را انجام دهید


مطالعه‌ای که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ در ژورنال مسائل فامیلی منتشر شد، پرتو عدل که مشارکت در کار خانه این حس را در زن ایجاد می‌کند که این رابطه عادلانه است. با پروا به چالش‌های عاطفی که شدنی است حاملگی ایجاد کند، سپریدن کار‌های بیشتر از بهره معمول‌تان در کارهای خانه مشابه آشپزی کردن و تمیز کردن منزل در این ماه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
زنان باردار اغلب با تهوع صبحگاهی و خستگی روزانه مقابل هستند. خیلی از کار‌های روزمره که ساده به عقیده می‌رسند، برای کسی که بیشتر روز خویش را با دانستن تهوع یا خستگی طی کرده باشد، می‌تواند دشوار باشد. مهمتر از همه، این کار به شریک زندگی شما پرتو می‌دهد که از نیاز‌های او مستحضر هستید و می‌خواهید تمام کوشش خویش را برای کمک به او انجام دهید.

 

 

رفتار با همسر باردار

 

۳. باهم یاد بگیرید


در اکثر موارد والده است که وظیفه اصلی مراقبت از مولود را به عهده خواهد داشت؛ با این حال هر دو شما والد هستید. بنابراین، برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک در مورد سخیف فرزندپروری خود، سعی کنید با هم یاد بگیرید. مثلا می‌توانید به کلاس فرزندپروری بروید، بیاموزید که چگونه پوشک را عوض کنید، بطری شیر را آماده کنید، صندلی ماشین را به راستی نصب کنید و با هم خانه را برای آمدن عضو جدیدتان حاضر سازید. به شایستن زیاد همسرتان از اینکه پرماسیدن می‌کند شریک زندگی او در این فرآیند با او به اتفاق بوده و فقط یک مشاهده‌گر علاقه‌مند نیست، راضی و سپاسگزار خواهد بود.
در واقع تحقیقات منتشر شده در ژوئیه سنه ۲۰۱۷ پرتو داد که پشتیبانی همسر در دوران بارداری می‌تواند توانایی زوجین در برقراری ارتباط و دریافتن با هم بودن را در آن‌ها تقویت کند. شما همچنین می‌توانید از والدینی که این روند را پشت سر گذاشته‌اند بیاموزید و یک تصویر از آنچه که در انتظارتان است، از زمان وضع حمل الی حضور بچه در منزل داشته باشید. 
دکتر فلمینگ می‌گوید: «همان‌طور که همیشه می‌گویم، ما می‌دانیم چه چیزی را می‌دانیم و نمی‌دانیم چه چیزی را نمی‌دانیم. یک کلاس، یک دوره، یک کتاب، یک فیلم و هر چیز دیگری که بتوان متعلق به آموخت می‌تواند وسیله‌ای برای رشد شما باشد.»

 

 

 

۴- به او در داشتن چشم انداز مثبت کمک کنید


با توجه به تغییراتی که در طی بارداری در تن رویداد می‌افتد، غیر عادی نیست که یک زن دریافتن کند نخواستنی و غیرجذاب شده است. اگر همسرتان نسبت به بدنش دریافتن بدی دارد، به او دستور دهید در این مورد آزادانه گفتگو کند. شما این فرصت را دارید که به او کمک کنید الی بفهمد چرا چنین احساسی دارد و چه عواملی ممکن است به رفع آن احساسات کمک کند. اگر دگرگونی ها جسمی شریک زندگی شما باعث شد احساساتش بیرون از کنترلش باشد، به او تذکر کنید که دائم حامله نخواهد بود. به او کمک کنید زمانی را انگار کند که فرزندتان ارشد شده و او دوباره نسبت به بدنش پرماسیدن نکوداشتن خواهد داشت. همچنین به او اطمینان دهید که در هر حالتی دوستش دارید.

 

 

۵. یک تیم باشید


تا جایی که ممکن است، شریک حیات خویش را اثناء مراجعه به طبیب و معاینات دوران بارداری همراهی کنید. از برنامه تولد فرزندتان آگاه باشید و به همسرتان در برنامه‌ریزی پیوسته با زایمان و پس از آن کمک کنید. می‌توانید با هم در مورد روش‌ها و گزینه‌های زایمان مثلا وضع حمل طبیعی، وضع حمل در آب یا سزارین رایزنی کنید و بعد نظر خود را با طبیب در میانی بگذارید.
در همین حال، منزل خود را برای ورود عضو جدید و کوچک خود حاضر کنید. همسر خود را در خرید پوشاک کودک ارشاد کنید و با یکدیگر گهواره و رنگ اتاق کودک‌تان را برگزیدن کنید. این آمادگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اغلب برای والدین سرگرم کننده است و شراکت در این تجربه‌های شیرین می‌تواند استرس را کاهش داده و صمیمیت بین شما را بیشتر کند.

 

 

رفتار با همسر باردار

 

نکاتی در مورد وظایف مرد در قبال همسر باردار


  1.  از همان پیش درآمد که خبر بارداری همسرتان را می‌شنوید خوشحالی خویش را با خرید گل یا هدیه پرتو دهید.
  2.  اطلاعات خویش را در باره بارداری و تغییراتی که در بدن همسرتان رخ می‌دهد بالا ببرید.
  3.  در اثناء رفتار با همسر باردار دگرگونی ها خلقی همسرتان را درک کرده و برای درمان آن سفر‌های اختصار و ارتباطات اجتماعی که به آن علاقه‌مند است، ترتیب دهید.
  4.  بدانید در سه ماهه نخست بارداری احساس تهوع صبحگاهی و حساسیت به بو و مزه غذا‌ها اغلب است، مواردی که برای همسرتان اذیت دهنده است را از او بعید کنید. بهتر است وظیفه تعبیه صبحانه را در این دوران به عهده بگیرید.
  5.  در سه ماهه دوم که تغییرات فیزیکی بدن در او ایجاد می‌شود، می‌توانید با هم به خرید رفته و لباس‌هایی بخرید که در آن احساس بهتری داشته باشد. 
  6.  در هنگام رفتار با همسر حامله نشان دهید حواستان به نیاز‌های روحی و تغذیه‌ای او هست.
  7.  رابطه جنسی در دوران بارداری را قطع نکنید؛ مگر در شرایطی که پزشک شما را منع کرده باشد یا همسرتان تمایلی به آن نداشته باشد. در آن چهره نیز همسرتان را در آغوش گرفته و نوازش کنید تا پیوستگی عاطفی شما مختصر نشود.
  8.  دائم در دسترس باشید و زود به خانه بیایید.
  9. اگر همسرتان دچار بی خوابی شده با هم فیلم مشاهده کرده یا به موسیقی گوش دهید.
  10.  با همسرتان به این نتیجه برسید که دختر یا پسر بودن بچه مهم نیست.
  11.  مهار کنید همسرتان دستورات پزشک را رعایت کرده و ویتامین‌های خود را مصرف می‌کند.
  12.  اگر نمی‌خواهد اصرار نکنید به مهمانی بیاید یا از مهمانان پذیرایی کند.
  13.  بدانید موقع درد وضع حمل چه کاری باید انجام دهید و همسرتان را اثناء زایمان همراهی کنید.
  14.  از همسرتان سپاسگزاری کنید.

 

منبع : مرکز سلامت زنان سلام

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

اغلب پدرانی که در انتظار فرزند هستند، دانستن متمایز ماندن از غافله را دارند و اندیشه می کنند لغایت به آخر رسیدن دوران بارداری همسرشان پیشه زیادی از دستشان بر نمی آید، اما در راستی وظایف بسیاری هستی دارند که می تواند گذران این مسیر را بسیار ساده تر کرد.
بسیاری از آقایان فکر می‌کنند، تنها دو وظیفه دارند، اول؛ این‌که آغازگر بارداری باشند و دوم اینکه؛ نه ماه بعد در نگهداری نوزاد به همسرشان کمک کنند. ولی با هستی اینکه مادران مسئولیت اصلی دوران بارداری ( فیزیکی) را به دوش می‌کشند، مردان نیز می‌توانند نقش ابهت ایفا کنند. پس می‌توانید همسرتان را کمک کنید تا با مطالعه این نوشته تولید شده سمیه شیرانی محتوا نویس سایت مرکز سلامت زنان سلام با وظایف خود بهتر آشنا شود.

 

 

وظایف کاربردی مردان در دوران بارداری


 

وظایف مردان در دوره بارداری همسرشان

 

1- اتاق نوزاد را آماده کنید


اتاق نوزاد آنرا رنگ کنید و دستور دهید، بوی رنگ از خانه بیرون شود (بوی رنگ برای مادر و نوزاد مضر است). در ضمن کف‌پوش و مبلمان آنرا پیش از سررسید زایمان آماده کنید الی قبل از موعد تولد نوزاد، بوی منزه کننده‌ها و رنگ مبلمان جدید از بین رفته باشد.

 

2- پیرامون خانه را برای ورود کودک ایمن کنید


پریزهای برق را بپوشانید، مبلمان وزین را به دیوارها بچسبانید، اگر منزلتان پله دارد آنرا بدست دروازه‌های مخصوص کودک ایمن کنید و غیره... . با اینکه چهار دست و پا رفتن کودک و کشف اطراف به عقیده شما بسیار بعید می‌آید، اما قبل از این‌که متوجه شوید، آن روز فرا می رسد.

 

 

3- آینده فرزندتان را بیمه کنید 


درصورتی‌که از قبل این شغل را نکرده‌اید، برای او حساب پس‌اندازی مفتوح کنید و در چهره رغبت بیمه سلامتی و عمر او را تعبیه کنید.

 

 

4- در انجام کارهای روزانه به همسرتان کمک کنید


برای آسایش بیشتر همسرتان هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا از وظایف روزانه‌اش بکاهید، به این ترتیب پریشانی او را کمتر کرده و همسرتان از همه جهات دانستن بهتری خواهد داشت و بالاترین امتیاز را بعنوان پدر آینده گرفتن خواهید کرد. اگر همسرتان ساعت سه بعد از نصف شب هوس بسنتی کرد و در منزل بستنی نداشتید؟ بهتر است از قبل اندیشه جاسازی آنرا کرده باشید.

 

5- در شیردهی به همسرتان کمک کنید


همسرتان بعد از زایمان مطمئناً زیاد خسته است. اگر نوزاد را با شیرخودش تغذیه می‌کند، می‌توانید با برخواستن و آوردن نوزاد به بستر به نوعی همسرتان را مدد کنید. زیرا اندوخته کمی انرژی نیز برای همسرتان زیاد مفید خواهد بود و شما نیز اثرات مثبت انرژی اغلب او را در زندگیتان خواهید دید.

 

 

وظایف احساسی مردان در دوران بارداری


 

وظایف مردان در دوره بارداری همسرشان

1- به او گوش کنید، سپس پاسخ بگویید


گفتگوی شما درباره ورزش، سیاست یا هرچه که طی روزتان رخداد افتاده است، باید در درجه دوم قرار بگیرد، بهتراست تمرکز شما بر گفتگو های همسرتان و احساسش از حالت تهوع صبحگاهی، افزایش وزن و نارسایی در ارتباط با تست های بارداری باشد.

 

 

2- در پاسخگویی به تغییرات احساسی افراط نکنید


احتمالا همسرتان تغییرات احساسی زیادی را تجربه می‌کند. به خودتان یاد‌آوری کنید که دلیل بسیاری از این دشواری ها هورمون‌هاست و در پاسخگویی به این احساسات افراط نکنید.

 

3- خو های نادرست را ترک کند


همسرتان باید بسیاری از عادت های تباه را ترک کند، بنابراین در این مسیر او را همراهی کنید. در چهره امکان در ملاقات‌ها با طبیب حضور یابید و با همسرتان مهربان تر باشید.

 

4- به خودتان تذکر کنید که سایر شماره یک نیستید


درک این نکته ساده است که چنین دوره جدیدی فراخواهد رسید، زمانی‌که این مسئله آشکار شد و نوزادتان به فرد عدد یک در خانه تبدیل شد، پرماسیدن متفاوتی خواهید داشت. اگر از پیش آماده باشید این تحول نیز برای خانواده جدید شما نتیجه نکوداشتن به به اتفاق خواهد داشت.

 

 

وظایف فیزیکی مردان در دوران بارداری


 

وظایف مردان در دوره بارداری همسرشان

 

1- همسرتان را مشت و مال دهید


پشت، گردن، شانه و پاهای همسرتان را ماساژ یا نوازش کنید به هر طریقی که برای او لذت‌بخش است و هر زمانی‌که او همنشین دارد. همگی وزن اضافی که همسرتان حمل می‌کند به معنای تنش زیادی است که او در هستی خود دارد. با این کار می‌توانید به خلاصی او از این تنش ها کمک کنید.

 

2- درباره آمیزش با او حساس باشید


ممکن است، همسرتان خواستار تقرب با شما بوده یا نباشد. درصورتی‌که او خواستار است، روشی را بیابید که آسوده‌ترین حالت برای اوست.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

اکثر بانوان بعد از مثبت بودن آزمایش بارداری، احساس شادی سرور می‌ کنند، البته این پرماسیدن به آهستگی تبدیل به خوف و وحشتی بی‌ باره می‌شود: اگر مشکلی به هستی آید باید چه شغل کنم؟ اگر فرزندم را سقط بکنم، چه می‌شود؟ متاسفانه در برخی از موارد خاص، بارداری با سقط‌ جنین خاتمه می‌یابد، اما پرماسیدن این نکته که دسته اعظم بارداری‌ها به زایش نوزادی تندرست منجر می‌شود، واقعا جای خوشحالی دارد. به‌علاوه اینکه کسانی که با این مشکل مقابل می‌شود نیز می‌توانند در آینده‌ فرزندی تندرست بدنیا بیاورند. بانوانی که سقط جنین داشته اند معمولاً دریافتن انفرادی شدید را تجربه می کنند. چنانچه می نا برای عبور از این مرحله حساس، همراهان بسیاری داشته باشند. پژوهش‌ها نشانه می‌دهند که تقریباً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از بارداری ها ‌به سقط‌ جنین منجر می‌شود. اما بسیاری از بانوان به این انگیزه که پرماسیدن گناه یا شرم می‌کنند، سقط‌ جنین را از دوستان و اعضای خانواده خویش پنهان نگه‌می‌دارند.

 

راه های جلوگیری از سقط جنین

 


دکتر هنری لیرنر کارآزموده زنان و وضع حمل و دستیار پروفسور در دانشگاه پزشکی هاروارد می‌گوید: سقط‌ جنین‌های معمولی که بسیاری از خانم‌ها مبتلا آن می‌شوند، فقط به انگیزه بداقبالی آنها است و این خانم‌ها می‌توانند در آینده بارداری موفقی داشته باشند. در درستی برای بانوانی که سقط‌ جنین داشته‌اند، شانس کامیابی در بارداری بعدی ۸۰ درصد است.

 

 

سقط جنین چه زمانی رخداد می افتد؟


بسیاری از مادران حامله می‌ترسند که ورزش کردن، زمین خوردن یا بلندکردن کالبد ها وزین مایه سقط‌ جنین آنها شود، ولی بهتر بدانید که بردباری تاثیر قراردادن یا چنین عواملی بر سقط بسیار ناچیز است. اما به یاد داشته باشید که سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل بردباری سقط جنین را شدیدا افزایش می دهد.حتی تصادفات عادی با ماشین نیز باعث سقط‌ جنین نمی‌شود. اما تحقیقاتی که در سوئد انجام شد پرتو می‌دهد، باردارانی که در معرض دود دست دوم سیگار پیمان گرفته‌اند نسبت به بانوانی که در معرض این دود نبودند ۶۷ درصد بیشتر به سقط جنین دچار می شوند.
بعضی از بیماری‌‌ها مانند تیروئید، دیابت، عفونت مجاری دستگاه تناسلی و لاغری یا چاقی بیش از حد می‌توانند باعث سقط جنین شوند. به همین علت باید قبل از لقاح‌جنین، نسبت به مهار و مداوای چنین بیمار‌هایی اقدام کنید. بسیاری از بانوان انگار می‌کنند که استرس می‌تواند مایه سقط جنین شود، ولی دلیل علمی برای پابرجا کردن این تصور هستی ندارد. دکتر لیرنر می‌گوید: هیچ وجه علت معتبری که استرس یا اضطراب را با سقط‌ جنین پیوسته بداند، در دسترس نیست.
بعضی از عفونت‌ها مثل لیستریا (به انگیزه خوردن گوشت‌کم‌پخته یا لبنیات پاستوریزه نشده رخ می‌دهد) و توکسوپلاسموز (معمولاً به علت خوردن گوشت خام یا کم‌پخته یا تماس با سرگین گربه رخداد می‌افتد) نیز می‌تواند مایه سقط جنین شود. اما خوشبختانه این موارد به ندرت رویداد می‌افتد.
در این مطلب نگاهی ریزبین به این عوضوع می‌اندازیم و شما را از پسینیان پژوهش‌ها در ارتباط با علت‌ سقط‌ جنین و راه های بازداری از سقط‌ جنین که هم اکنون در دسترس است مطلع می‌کنیم.

 

 

شناخت نشانه ها و روند سقط جنین


متاسفانه، زمانی که سقط ابتدا شد، هیچ‌ کاری برای متوقف کردن آن نمی‌توانید بکنید و مسلما نباید خواستار توقف آن باشید، چراکه تعداد بسیار زیادی از این تلفات به علت دشواری ها شدید در رویان یا جنین است.
نشانه‌های مشهود سقط دربرگیرنده خونریزی شدید و گرفتگی عضلانی می‌باشد که بر خلاف دیدن لکه‌های خونی است که مکررا در اوایل بارداری رویداد می‌افتد. این لکه‌های کم‌رنگ، می‌تواند به انگیزه تعویض تخمک بارورشده باشد یا بوسیله زوج درحال رشد که ریشه‌های خود در دیواره‌ها و رگ‌های خونی رحم فرو می‌برد. دکتر هنری لیرنر می‌گوید: ولی نیمی از اوقات، خونریزی نشان‌دهنده سقط جنین است و این برآیند اینکه از بین رفتن رویان و آغاز تخریب آن است. زمانی‌که شروع به خونریزی می‌کنید، کار به سرانجام دریافتی است، معمولا هفت لغایت ده روز پس از واپسین،انجام کار، خونریزی را مشاهده می‌کنید.
درصورتی‌که اندیشه می‌کنید، شدنی است، جنین را سقط کنید، پزشک یا مامای خویش را مطلع سازید. اگر به راستی سقط جنین داشته‌اید، پزشک یا قابله می‌خواهد اطمینان حاصل کند که بافت‌های تخریب شده کاملا از بدنتان بیرون شود. در غیر اینصورت، به روندی به اسم D&C (کورتاژ) احتیاج دارید.

 

 

راه های جلوگیری از سقط جنین

 

1- سقط جنین به دلیل اختلالات کروموزمی


علت های اصلی سقط جنین به دو گروه وسیع، دشواری ها با رویان یا جنین و دشواری ها بدنی والده دسته می‌شود. مسبب بیش از ۵۰ درصد دشواری ها رویان است، آنچه‌ که متخصصین به عنوان خطاهای کروموزومی آنرا به حساب می‌آورند.
دکتر لیرنر کالبدشناسی می‌کند: زمانی‌که کروموزوم های تخمک و اسپرم درهم می‌آمیزند تا رویان را تشکیل دهند، معمولا بطور صحیحی با یکدیگر زوج می‌شوند. اما برخی مواقع اوقات ترتیب بهم می‌خورد. از آنجایی‌که کروموزوم ها طرح کلی رشد را در خویش دارند، اگر ناصحیح جفت شوند، رشد رویان متوقف شده و از بین می‌رود.
این خطاها می‌تواند آنچنان چشمگیر باشد که بارداری به خودی‌خود هرگز رخداد نیافتد، ممکن است، تخمک بارور شده شروع به تقسیمات سلولی کرده و رشد کند، اما نتواند خویش را در لایه های دیواره رحمی جایگزین کند. تخمکی که به این طریق بارور شود، هرگز به مقصدی نخواهد قبض که یک بانو از آزمایش بارداریش جواب مثبت بگیرد.
دکتر ویلیام هامل کارآزموده در سقط جنین و ناباروری از مرکز باروری سن‌دیگو می‌گوید: بخش عظیمی از جنین‌هایی که از عقیده ژنتیکی غیرعادی هستند، در دیواره رحم جایگزین نمی‌شوند و شمار معدودی که جایگزین می‌شوند، بیشتر سریعا سقط می‌شوند. تن به خودی‌‌خود مشکل را معرفی کرده و به آن رسیدگی می‌کند، حتی پیش از اینکه فرد متوجه بارداریش شود. اکثر سقط‌ها در دوازده هفته نخست رخ می‌دهد. دکتر هامل توضیح می‌دهد: زمانی‌که از محدوده هشت لغایت ۱۲ هفتگی عبور کردید و طبیب ضربان قلب جنین را با اولتراساند تماشا کرد،مادر حامله ۹۸ درصد شانس گذراندن دوره کامل و وضع حمل نوزادی تندرست را دارد.

 

نقش سن بانو ها بر اختلالات کروموزومی و سقط جنین
اختلالات کروموزومی در بارداری رابطه زیاد تقرب با سن خانم‌ها دارد. دکتر لزلی ریگان مدیر بخش سرویس سقط جنین در مریض خانه سنت مری لندن و پروفسور بالینی از امپریال کالج لندن می‌گوید: هرچه سن بانوان افزایش می‌یابد، شکیبیدن سقط جنین اغلب می‌شود.
بنابرگفته‌های دکتر هامل، خانمی با سن ۳۵ سال یا جوانتر، ۱۵ درصد احتمال سقط جنین را دارد و همانطوری‌که سن به ۳۹ سال کم و بیش می‌شود، گمان کردن سقط ۲۰ درصد می‌شود. در سن ۴۰ سالگی احتمال خطر به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و زمانی‌که سن خانمی ۴۲ سال یا بیشتر می‌شود، احتمال سقط  نزدیک  به ۴۰ درصد می‌رسد.
دکتر لرنر توضیح می‌دهد: دخترها در موعد تولد با همگی تخمک‌های درازا عمرشان به جهان می‌آیند. هرچه سن فرد اغلب می‌شود، تخمک‌ها برای آفت در معرض آلاینده‌های محیط‌زیستی موعد بیشتری را می‌گذرانند، این مخرب‌های زیستی شامل مواد شیمیایی خطرناک، گازها و فلزات وزین هستند. این ویرانی اجتناب‌ناپذیر ژن‌ها در طول سررسید می‌تواند اجازه برنامه رشد تخمک‌ها را ناخوانا کند. اکنون دانشمندان مشکوک هستند که سن والد خصوصا اگر او اغلب از ۴۰ سال عمر داشته باشد، شدنی است، در ضمن عاملی برای سقط جنین باشد، گرچه شایستن آن نسبت به سن والده زیاد کمتر است.

 

 

2- سقط جنین به دلیل اختلالات ساختار بدنی تو رحم


براساس گفته‌های دکتر هامل، دومین علت زیاد معمول سقط زودهنگام، اختلالات در بدن بانوان بوده که در اغلب موارد دشوار رحمی است. او تشریح می‌کند: حداقل ۳۰ درصد تمامی سقط‌ها به علت ساختار بدنی داخل رحم است. در وسط این‌ها، غده فیبروز بزرگترین مشکل است.
دکتر حامل تاکید می‌کند: گرچه این غده‌های خوش‌خیم در سن باروری بانوان بسیار معمول هستند، تمامی آنها باعث سقط نمی‌شوند. کلید مسئله مکان و اندازه آنهاست. او می‌گوید: هرچه غده به مرکز رحم نزدیک‌تر باشد که در آن‌ تخمک بارورشده می‌تواند جایگزین می‌شود، به احتمال بیشتری مایه سقط جنین می‌شود و در ارتباط با اندازه نیز، هر غده‌ای ارشد از ۵ سانتی‌متر می‌تواند مسئله‌ساز باشد. برای بیرون کردن غده فیبروز در کاهش خطر سقط جنین، بیشتر اجرای عمل جراحی بسیار کارساز است، بدون این‌که مانع توانایی فرد در لقاح جنین یا پیوستگی بارداری الی انتهای دوره کامل شود.

 

3- سقط جنین به دلیل اختلالات هورمونی


اختلالات هورمونی در مادران سومین علت اصلی محتمل سقط جنین است. دکتر هامل می‌گوید: ده درصد سقط ها مرتبط به رخدادهای هورمونی به اخص میزان ناچیز پروژسترون است. پروژسترون تن بانوان را تشویق می‌کند که جنین و طبیعت سُست سیستم ایمنی تن مادر (تحت تاثیر جنین) را به‌عنوان مسئله‌ای رضایت‌بخش قبول کند. اگر میزان این هورمون در خانمی بطور طبیعی کم باشد، اما لغایت هفته ۸ لغایت ۱۰ بارداری از مکمل های پروژسترون استفاده ‌کند که در آن سررسید جفت شروع به فرآوری پروژسترون می‌کند، بطور شگفت‌انگیزی بردباری نتیجه بارداری تندرست را افزونی می‌بخشد.

 

 

4- سقط جنین به دلیل اختلالات لخته خونی یا ترومبوفیلیا


اختلالات لخته خونی یا ترومبوفیلیا در مادران، چهارمین دلیل اصلی احتمالی سقط است. لخته‌ خونی در کوچکترین و شکننده ترین رگ‌های خونی جنین، جفت و بندناف شکل می‌گیرد.
دکتر هامل توضیح می‌دهد: اختلالات لخته خونی می‌تواند مانع جریان خون شده و مایه از بین رفتن رویان شود. درمان‌های ضد لخته‌شدن خون همانند آسپرین در مقادیر مختصر و استفاده از داروی هپارین طی بارداری به پیشگیری از لخته‌شدن خون کمک کرده و احتمال خطر سقط را تفریق می‌دهد.

 

 

راه های جلوگیری از سقط جنین

 

سقط جنین بعد از سه ماهه اول بارداری (سقط‌ جنین دیرهنگام)


سقط جنین دیرهنگام در کمتر از دو درصد از بارداری‌ها رویداد می‌افتد. بعد از سه‌ماهه اول، سقط‌ جنین معمولا به علت اختلالات کروموزومی رخ می‌ دهد و دلیل این اختلالات نیز معمولا ناهنجاری‌های نادر کروموزومی ارثی، عفونت رحمی یا دهانه رحمی است.
دکتر لیرنر می‌ گوید: در سقط جنین دیرهنگام، دهانه یا گردنه رحم (Cervix) نمی‌تواند از جنین درحال رشد پشتیبانی کند. سستی دهانه رحم ممکن است به علت آسیبی باشد که در جراحی پیشین یا بارداری پیشین به آن وارد شده است و یا دلایل وراثتی مایه بروز آن گردد.
از هفته ۱۶ تا ۲۴ بارداری اکثر سقط‌جنین‌ها به انگیزه ضعف دهانه رحمی رویداد می‌افتند. اگر پزشکتان تشخیص دهد که سخت ناتوانی دهانه رحمی دارید، امکان دارد برای بسته نگهداشتن دهانه رحم بخیه کوچکی به آن بزند که آنرا سرکلاژ سرویکس (Cervical cerclage) می‌نامند. ضعف دهانه رحمی از هر 500 باردار فقط یک تن را با دشوار روبرو می کند.

 

جلوگیری از سقط جنین مجدد


درحالی‌که شمار کثیری از متخصصین موافقند که یک سقط جنین به تحقیقات نیازی ندارد، درباره علت سقط دوباره و بنابراین موعد تقاضا کمک برای بهبود آن، نظرات متفاوتی هستی دارد. دکتر هامل می‌گوید: قاعده معمول تخمینی این است‌که خانمی بعد از سه سقط پیاپی باید به طبیب مراجعه کند، اما من اندیشه می‌کنم این افراط است.
دکتر هامل تشریح می‌کند: من معتقدم که هر خانمی جوانتر از ۳۵ سنه که دو سقط جنین پیاپی داشته باشد، باید درپی شفا باشد و اگر او مسن‌تر از ۳۵ سال است، بعد از تنها یک سقط جنین، من خواستار ملاقات با او هستم.
دکتر هامل روشنگری می‌دهد: همانطورکه در شکل تودگانه می‌گویند، انگیزه آن ساعت بیولوژیک تن است. به‌جای آن‌که فرمان دهیم، خانمی چند بار از تلف شدن جنینش رنج ببرد، به ممانعت از سقط جنین دوباره نیاز داریم. اگر هر دفعه‌ای که خانمی دچار سقط جنین می‌شود، اجازه ‌‌دهیم، مدت زیادی بگذرد، گاهی اوقات نیرو باروری او کم شده یا حتی نابارور می‌شود.

 

 

 

منبع : https://www.wikihow.com/Avoid-Getting-an-Abortion

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

شاید برای خیلی از خانم ها سوال قبل بیاید که بارداری پوچ یعنی چه. بارداری پوچ یک رخداد ناراحت کننده برای بسیاری از خانم هاییست که منظور بچه دار شدن داشته اند. ولی بارداری پوچ جای نگرانی ندارد و بعد از شفا می توانید مجدد حامله شوید.

 

تشخیص و دلیل حاملگی پوچ


در بارداری پوچ یا بارداری مولار تخمک و اسپرم لقاح می یابند اما بجای رشد طبیعی، جفت به صورت یک توده غیرعادی از کیست ها در می آید. به راستی در بارداری پوچ هیچ جنینی در سونوگرافی دیده نمی شود.
در این مقاله کوشش شده الی درمورد گذرگاه درمان حاملگی پوچ و اینکه بارداری پوچ چه علایمی دارد و چگونه تشخیص دیتا می شود به تفصیل صحبت کنیم.

 

 

بارداری پوچ چیست؟


بارداری زمانی رحم می دهد که تخمک زن و اسپرم فوت شد با هم لقاح می کنند .در واقع اسپرم وارد تخمک می شود و لقاح چهره می گیرد.در برخی موارد با هستی مثبت بودن نتیجه آزمایش بارداری، در سونوگرافی نشانه ای از حاملگی در فرد دیده نمی شود که به این حالت به اصطلاح بارداری پوچ یا حاملگی پوچ گفته می شود.
زمانی که حاملگی رخ می دهد در نخستین سونوگرافی یک ناحیه کوپک در رحم دیده می شود که ساک حاملگی نام دارد که در این ساک به مرور جنین رشد می کند اما در شرایطی که حاملگی پوچ رویداد می افتد تخمک لقاح یتفته در رحم لانه گزینی می کند اما جنین در ساک حاملگی رشد نمی کند.
حاملگی های پوچ معمولا مبتلا دشواری ها کروموزومی و ژنتیکی هستند.
باید بدانید که بارداری مولار به راستی یک نوع توده خ.ش خیم می باشد که در رحم زنان رشد می کند.

 

درمان بارداری پوچ با طب سنتی


در بارداری پوچ آزمایش بارداری مثبت می باشد و علادم و پرتو های بارداری به طور طبیعی در زن هستی ندارد. در هفته 6تا8 بارداری چنانچه ضربان قلب جنین شنیده نشد بارداری پوچ یا مولار می باشد. چنانچه چنین اتفاقی بی افتد باید برای چکاپ ویژه به سونوگرافی مراجعه شود.

 

انواع حاملگی پوچ


حاملگی پوچ دو گونه جزئی و کامل دارد.

  1. حاملگی جزئی: در حاملگی پوچ جزئی جفت تا حدی طبیعی رشد کرده اما جنین غیر طبیعی رشد کرده است. جنین به صورت ناقص و ناهماهنگ رشد میکند و زنده نمی ماند.
  2. حاملگی پوچ کامل: در این گونه حاملگی هر دو جفت و جنینی در رحم هستی ندارد.

حاملگی پوچ عوارض بسیار خطرناکی دارد و به صورت یک گونه سرطان بسیار نادر در تن بروز می کند و حتما باید به چهره فوری شفا شود.

 

علت حاملگی پوچ چیست؟


  • حاملگی پوچ یک رخداد بیسار طبیعی می باشد که در سه ماهه ی اول بارداری احد از علت های رایج سقط جنین می باشد. نزدیک 50 درصد سقط ها در سه ماه اول بارداری به علت حاملگی پوچ می باشد.
  • حاملگی پوچ معمولا به دلیل دشواری ها کروموزومی برپایی می شود اما عواملی وجود دارد که می تواند بردباری ابتلا به حاملگی پوچ را خیلی اغلب کند.
  • داشتن پیشینه بارداری پوچ: در صورتی که قبلا بارداری پوچ را تجربه کرده باشید ممکن است دوباره مبتلا حاملگی پوچ شوید.
  • تحقیقات پرتو دیتا اند که از هر 100 زن، یک یا دو زن مجدد حاملگی پوچ را تجربه می کنند.
  • آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون(CVS ): با احتمال پایین می تواند مایه سقط جنین گردد.
  • سن مادر: بارداری در سن بالا بسیار ریسک پذیر تر از بارداری در سنین بالا می باشد گرد از دلیل های بارداری مولار می تواند سن والده باشد. بارداری پوچ در زنان بالای 35 سنه و کمتر از 20 سنه بسیار دیده می شود.
  • مشکلات رحمی و سرویکس: یکتا از علت های بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و دهانه رحم (سرویکس) می باشد.
  • وجود مرض های مزمن در مادر: بانو هایی که دیابت دارند و یا مشکلات تیروئیدی دارند خیلی اغلب در معرض این گونه حاملگی هستند.
  • خانم هایی که الکل و سیگار مصرف می کنند خیلی بیشتر به حاملگی پوچ دچار می شود.

 

تشخیص و دلیل حاملگی پوچ

 

تشخیص حاملگی پوچ


حاملگی پوچ در همان اوایل بارداری اتفاق می افتد.در واقع قبل از اینکه حتی شما متوجه شوید باردا هستید.اما تست بارداری مثبت می شود و حتی شدنی از لکه بینی و خونریزی هم داشته باشید و به انگیزه بالا رفتن سطح HCG قاعدگیتان عقب می افتد.
همه ی علائم حاملگی شما را نشانه می دهد .از همان پیش درآمد جفت به رشدش ادامه می دهد و برای مدتی بسیار کوتاه خویش را بدون جنین نگه می دارد. با گذشت زمان همچنان والده اندیشه می کند آبستن است و علائم حاملگی همانند خستگی و یا تهوع را دارد اما زمانی که رشد زوج بازایستاد سطح HCG هم زیر می آید و علائم حاملگی از بین می روند. 
حاملگی پوچ معمولا تا زمانی که سونوگرافی اتمام نشود قابل تشخیص نمی باسد و ممکن است خیلی از علائم برای والده کاملا طبیعی باشد .در حاملگی پوچ فضای ساک حاملگی خالی دیده می شود.
اما امروزه با ترقی تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته سونوگرافی می نا خیلی زودتر حاملگی پوچ را تشخیص داد. 
البته باید توجه داشت معمولا شدنی است چنانچه خیلی زود سونوگرافی انجام شود حتی در صورت بارداری طبیعی باز هم جنین در ساک حاملگی دیده نشود.در صورتی که جنینی در ساک حاملگی دیده نشود سونوگرافی را 10 روز دیگر تکرار می کنند.
از سایر راه های تشخیص حاملگی پوچ معاینه لگنی بدست پزشک، آزمایشان خونی برای اندازه گیری میزان هورمون حاملگی برای تعیین گمان کردن وجود بقایای زوج پس از سقط می باشد.

 

چگونه می نا از بارداری پوچ جلوگیری کرد؟


در بسیارس از موارد حاملگی پوچ قابل پیشگیری و بازداری نمی باشد اما اتمام آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری روی زن و فوت شد می تواند کمک شایانی به بازداری از حاملگی پوچ کند زیرا حاملگی پوچ معمولا به دنبال مشکلات کروموزومی برپایی می شود.
در صورتی که یکبار حاملگی پوچ را تجربه کرده باشید نگرانی برای حاملگی بعدی بسیار طبیعی می باشد و پیشنهاد می شود که یک اسکن اولیه برای اطمینان بیشتر سپریدن دهند.
پزشکان توصیه می کنند بعد از سقط اول به مدت 12 قاعدگی منظم برای حاملگی دوم فاصله بی اندازید الی تن فرصت کافی برای بازیابی خویش را داشته باشد.
در حاملگی دوم چنانچه ضربان قلب شنیده شود می تاب خیالیتان آسان باشد که حاملگی موفقی داشته اید اما بهتر است که پس از 6 تا 8 هفته از بارداری اسکن را سپریدن دهید الی در چهره وجود دشوار زودتر به حل و رفع آن بپردازید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

یکی از مسائلی که مایه لذت بردن اغلب از رابطه ی جنسی می شود زود ارضا شدن نسوان می باشد که هم برای بانوان و هم برای شریک جنسی شان زیاد اهمیت دارد.

 

 

انواع داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان

 

عوامل مختلفی همچون موارد پایین می توانند بر تفریق یا افزایش سررسید ارضاشدن زنان  کارایی گذار باشد:

  • مسائل روحی روانی
  • نوع تغذیه
  • تحرک
  • شرایط آب‌وهوایی
  • سن
  • بسیاری از داروها
  • بعضی از بیماری‌ها

 

داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان


علاوه بر توجه به موارد فوق در ضمن بسیاری از گیاهان نیز می توانند بسته به مواد موجود در آن ها در جهت کاهش یا افزایش سررسید ارضا شدن نسوان تاثیرگذار باشند.

باید پروا داشت که قدرت نشانه گیاهان در این مقوله یکسان نیست و برحسب مواد کارساز و ویژگی های فردی افراد، میزان مصرف برای هر فرد متفاوت است.

در این مقاله به بررسی داروی گیاهی برای زود ارضا شدن نسوان می پردازیم.

 

دارچین


دارچین درواقع پوست یک درخت است که بسیارمعطر و خوشبو بوده و از آنگونه پرمصرف ترین ادویه های جهان به آمار می رود.

از قدیم الایام دارچین به عنوان یک ادویه ی پرخاصیت و پرکاربرد در آشپزخانه ها باره بهره‌گیری قرار می گرفته است.

دارچین با طبیعت گرم از لحاظ طب سنتی، علاوه بر خواص زیاد و بی نظیری که دارد، مایه افزایش قوای جنسی نیز می شود.

دارچین به طرق مختلفی باره استفاده پیمان می گیرد که هم خود چوب دارچین و هم پودر آن باره کاربرد قرار می گیرد.

به طور معمول مقدار مصرف مجاز دارچین را روزانه لغایت ۴گرم دانسته اند و بهتر است این میزان را به یکباره مصرف نکنید و در ۲ یا ۳ نوبت این مقدار را کاربرد کنید.

توجه کنید که مقدار بیش از اندازه از این گیاه ممکن است باعث مشکلات خواب ( بی خوابی) و نیز افزایش ضربان قلب شود.

برای استفاده از پودر دارچین بایستی حتما آن را درون ظروف شیشه ای و دور از گرما و آفتاب نگه داری کنید و درب ظرف را محکم کنید تا عطر و خواص آن از بین نرود.

 

زنجبیل


زنجبیل که به آن زنجفیل نیز می گویند درواقع ریشه ی گیاه زنجبیل است که متورم و توپر و گره دار است.

زنجبیل را می توانید به چهره پسین و یا خشک شده بهره‌گیری کنید. حتی می توانید پودر خشک شده ی آن را از بازار جاسازی کرده و مصرف نمائید.

طبیعت زنجبیل گرم است و طعم تندی دارد که قوی و معطر است.

زنجبیل نیز از آنگونه ادویه های معطر در سراسر گیتی بوده و امروزه نیز هم به عنوان گیاه دارویی و هم ادویه یگانه از پرمصرف ترین گیاهان است.

زنجبیل علاوه بر  خواص بی نظیری که دارد می تواند با طبیعت گرم خود به افزایش گرایش جنسی افراد نیز کمک شایانی کند.

میزان مصرف زنجبیل را یومیه الی ۳گرم دانسته اند که بهتر است این میزان را در ۲ یا ۳ نوبت استفاده کنید.

توجه کنید که مصرف بیش از بی گمان زنجبیل می تواند مخاط دستگاه گوارش را تحریک کرده و به روده و معده ی شما آسیب برساند.

همچنین افرادی که با دشواری ها قلبی عروقی و انعقادی رو به رو هستند بهتر است مصرف زنجبیل را با پروا و تحت عقیده طبیب سپریدن دهند.

محصولی تحت عنوان آرومین امروزه در بازار پخش می شود که در داروخانه ها نیز موجود است. قطره ی آرومین که از زنجبیل تهیه شده است بدون نسخه نیز در پسندیدن شما قرار می گیرد و می توانید روزانه ۱ لغایت ۳ نوبت وهر بار ۴۰ قطره از آن را داخل آب یا مایعات حل کرده و سپس مصرف نمائید. وانگهی در چای یا گونه ها غذاها نیز می توانید از این قطره بهره‌گیری کنید.

 

 

انواع داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان

 

فلفل


فلفل سبز گیاهی پرکاربرد و پرخاصیت است که در گذر موعد همین گیاه دریافتی می شود و به شکل قرمز تغییر رنگ می دهد.

فلفل از جمله ادویه های بسیار کاربردی در صنعت غذا در گیتی است. این ادویه در شرق دانشمند استعمال بیشتری داشته و در هند بیشترین میزان مصرف را داراست.

از فلفل داروهایی همچون شمع های طبی و نیز انواع پمادها یا ضماد ها را تهیه می کنند و برای دردهای اسکلتی مصرف می نمایند.

طبیعت فلفل گرم است و علاوه بر ویژگان بی نظیری که دارد برای افزایش میل جنسی نیز به پیشه می رود.

مصرف فلفل در مرز و اندازه ی خوراکی ها مشکلی را برپایی نمی کند اما در همین میزان هم شدنی است افرادی به آن حساسیت نشان دهند. مصرف بیش از اندازه ی فلفل نیز می تواند التهاب دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

 

زعفران


این ادویه ی خوش رنگ و خوشبو نیز می تواند علاوه بر خواص بی نظیری که دارد بر افزایش رغبت جنسی نیز تاثیرگذار باشد.

نتایج تحقیقات مرکز طب گیاهی لیون نیز اخیرا نشان داده است که زعفران می تواند جریان خون را شفا بخشیده و برآیند اینکه بافت های بدن را گرم کرده و احساسات و حتی بافت رحم را تحریک کند.

مصرف روزانه بیش از یک گرم از این گیاه توصیه نمی شود چرا که می تواند مشکلاتی همچون تهوع و خون ریزی های غیرطبیعی رحمی را سبب شود. همچنین مصرف بیش از دو گرم زعفران نیز می تواند خطر مرگ را به به اتفاق داشته باشد.

هم الان نیز دانشمندان به دنبال روشی هستند لغایت به کمک زعفران بتوانند به افزایش تمایل جنسی کمک کنند.

 

پنج انگشت


قطره ی ویتاگنوس که احتمالاً نام آن برای شما نیز آشنا باشد برای افزایش قوای جنسی و سردمزاجی در زنان استعمال دارد.

قطره ی ویتاگنوس که به شکل قرص نیز در داروخانه ها موجود است از گیاه پنج انگشت تهیه شده است و می تواند علاوه بر رفع گونه ها مشکلات هورمونی در زنان، به تقویت تمایل جنسی نیز در آنان کمک کند.

(Vitagnus) می تواند به عنوان داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان نیز مصرف شود.

 

 

انواع داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان

 

انار


انار با دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان می تواند به شفا جریان خون در تن کمک کند. برآیند اینکه انار خون رسانی به اندام های تناسلی و جنسی را افزایش داده و به عنوان داروی گیاهی برای زود ارضا شدن زنان به کار رود.

برای این منظور شما می توانید پیش از رفتن به رختخواب نصف یک انار را میل نمائید و درواقع یک نوع ویاگرای طبیعی مصرف کنید.

 

جوز کاج


جوز کاج در بر گیرنده زینک است و به تولید آندروژن ها ( تستوسترون ) که یگانه از هورمون های جنسی است کمک می کند.

برای افزایش تمایل جنسی می توانید یک مشت جوز کاج را یومیه مصرف نمائید.

 

شکلات تلخ


بانوانی که روزانه کمینه یک بار شکلات تلخ ۷۰ درصد کاربرد می کنند گرایش جنسی اکثریت داشته و در نتیجه در هنگام رابطه ی جنسی زودتر ارضا می شوند.

همچنین ازجمله سایر داروی گیاهی برای زود ارضاشدن نسوان می توان موارد ذیل را اسم برد:

  • انجیر
  • پسته
  • خرما
  • جوز بویا
  • کنجد
  • نخود
  • نارگیل
  • برنج
  • شاهی
  • خارخاسک

 

منبع : متخصص زنان سمیه شیرانی

 

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

خونریزی حین بارداری می تواند خوفناک باشد، با این حال همیشه نشان ی اختلال نیست. خون ریزی در سه ماهه ی نخست (هفته های یک لغایت دوازدهم) شدنی است رخ دهد و بیشتر نسوان که خون ریزی حین بارداری را تجربه می کنند، نوزادان سالمی به گیتی می آورند. با این حال، باید خون ریزی واژینال را در طول بارداری جدی بگیرید. گاهی اوقات خون ریزی حین بارداری پرتو دهنده ی سقط جنین یا شرایطی است که بیچارگی به درمان تند دارد. با فهم علل شایع خونریزی واژینال در دوران حاملگی، در صورت وقوع می توانید اقدامات لازم را سپریدن دهید و بدانید که چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید.


دلایل خون ریزی حین بارداری چیست؟


خونریزی واژینال در دوران بارداری علل بسیاری دارد، تنها برخی از آنها جدی هستند.



دلایل خونریزی در حاملگی


علل احتمالی خون ریزی واژینال در سه ماهه ی اول


  • حاملگی بیرون رحمی
  • خون ریزی در موعد لانه گزینی تخمک (که در حدود ۱۰ الی ۱۴ روز پس از لقاح رخ می دهد.)
  • سقط جنین (از دست دادن خویش به خودی پیش از هفته ی بیستم )
  • بارداری مولار یا پوچ (یک رویداد نادر است که در آن توده ی غیرطبیعی به جای نوزاد در داخل رحم بعد از لقاح شکل می گیرد.)
  • مشکلات مربوط به دهانه ی رحم، مانند عفونت گردن رحم، التهاب دهانه ی رحم


علل احتمالی خون ریزی واژینال در سه ماهه ی دوم یا سوم


  • نابسامانی دهانه ی رحم (باز شدن زودرس رحم، که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.)
  • سقط جنین (قبل از هفته ی ۲۰) یا مرگ درون رحمی جنین
  • زوج راز راهی (قرارگیری جفت در قسمت تحتانی رحم)(Placenta Previa)
  • عروق سرراهی که به ندرت ممکن است رخ دهد. (زمانی رخ می دهد که عروق خون رساننده به جنین از کانال ورودی رحم عبور می کنند (vasa previa)و در واقع این عروق بدون نگهداری بند ناف داخل لایه ی پوشاننده ی رحم پیمان دارند. خطر پارگی عروق وجود دارد و همین فرمایش باعث خون ریزی شدید جنین وکاهش اکسیژن رسانی به جنین می شود. دیگر علائم عروق سرراهی شامل تپش غیرطبیعی قلب جنین است.)
  • جداشدگی جفت(زمانی که زوج زودتر از سررسید وضع حمل از دیواره ی رحم جدا شود، که این مساله می تواند موجب انسداد مسیر تغذیه ای و اکسیژن رسانی به جنین شود.)
  • وضع حمل زودرس که ممکن است به خون ریزی خفیف منجر شود. به اخص هنگامی که به اتفاق با انقباضات، کمر درد یا خپگی لگنی است.
  • دشواری ها مربوط به دهانه ی رحم مشابه عفونت گردن رحم، التهاب دهانه ی رحم


دلایل خونریزی در حاملگی


پارگی رحم، یک اتفاق افتاد نادر ولی ترسانیدن کننده ی زندگی است که در آن رحم در طول خط سزارین قبلی پاره می شود.

خون ریزی طبیعی واژینال در پسین بارداری: خون ریزی ناگهانی، بیشتر آمیخته با مخاط ، در نزدیکی فرجام بارداری اثر ی شروع وضع حمل است. همچنین شدنی است ترشحات صورتی یا خونی واژن نخستین نشانه های خون ریزی طبیعی باشد.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


طبق گفته متخصص باردای زنان دکتر سمیه شیرانی هرگونه خون ریزی حین بارداری را باید به پزشک خویش گزارش دهید و باید میزان و نما خون ریزی و محتویات آن مثلا اگر شامل لخته یا بافت باشد، را برای طبیب خود توصیف کنید.


در سه ماهه ی اول (هفته های نخست الی ۱۲) 


  1. در صورت لکه بینی یا خون ریزی واژینال که در عرض یک روز از بین می رود، در ویزیت بعدی به پزشک گزارش دهید .
  2. در صورت وجود هر گونه خون ریزی واژینالی که بیش از یک روز طول بکشد، در عرض ۲۴ ساعت به طبیب خود مراجعه نمایید.
  3. در صورت خونریزی واژینال میانه رو به شدید، دفع بافت نرم از واژن و یا هر میزان خونریزی واژینال همراه با درد و گرفتگی شکم، تب یا لرز باید فورا به طبیب مراجعه نمایید.


در سه ماهه ی دوم (هفته های ۱۳ الی ۲۴) 


  1. خون ریزی واژینال خفیف که ظرف چند ساعت از بین می رود، در همان روز با پزشک خود تماس بگیرید.
  2. هر مقدار خون ریزی واژینال که بیش از چند ساعت درازا بکشد یا به اتفاق با انقباضات رحم، درد و گرفتگی شکم، تب یا لرز باشد، باید بی درنگ به پزشک مراجعه نمایید.


دلایل خونریزی در حاملگی


در سه ماهه ی سوم (هفته های ۲۵ الی ۴۰) 


  1. هر مقدار خون ریزی واژینال یا خون ریزی همراه با درد شکم، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که معمولا در هفته های فرجام بارداری ترشحات صورتی و خونی واژن اثر ی شروع زایمان است که باید با پزشک خویش در میانی بگذارید و مطمئن شوید. خون ریزی در سه ماهی سوم حاملگی به ندرت ممکن است علامت یک عارضه زایمانی باشد.


منبع : webmd.com

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

درد ذیل شکم را بیشتر زنان حامله تجربه می کنند. دردی که گاه ممکن است بی دلیل و زودگذر باشد و یا برخی مواقع می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. اما درد زیر شکم در بارداری از کی شروع می شود و این درد چه دلایلی دارد؟



زمان شروع درد زیر شکم در بارداری

درد پایین شکم در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟


درد زیر شکم در بارداری موعد مشخصی ندارد وممکن است در هر زمانی در طول بارداری پیش بیاید. یعنی بسته به نوع بارداری می تواند متفاوت باشد. برخی زنان باردار این درد را از همان هفته های نخست پرماسیدن می‌کنند ولی بعضی از آنها ممکن است با آغاز درد زایمان درد ذیل شکم را تجربه کنند. به همین علت به طور مشخص نمی‌توان گفت این درد چه زمانی شروع می‌شود.


چه عواملی باعث درد پایین شکم در بارداری می شود؟


درد ذیل شکم شدنی است دلایل مختلفی داشته باشد. دردهای زودگذر و به اصطلاح بی‌خطر و دردهای جدی و شدید که ممکن است با عوارضی برای والده و جنین به اتفاق باشد.


۱- دردهای بی خطر و زود گذر


لانه گزینی

لانه گزینی در ابتدای بارداری انجام می‌شود. یعنی وقتی که جنین اولیه به پوشش رحم می‌چسبد. این چسبندگی ضروری است چون باعث می‌شود جنین از اکسیژن و مواد مغذی بدن والده تغذیه کند. اما این چسبندگی مایه گرفتگی می‌شود. این گرفتگی نشانه‌ای اولیه از بارداری است که معمولا با لکه بینی به اتفاق است. این اثر ها و درد پایین شکم ناشی از لانه گزینی خیلی زود از بین می‌رود.

کشش رباط ها

یکی از دردهای شدید ولی بی خطر پایین کم در دوران بارداری مربوط به کشش رباطهاست. این درد پس از هفته 18 بارداری حس می شود، زمانی که وزن رحم به رباط ها خفقان وارد می کنند.وقتی رباط منحنی کشیده می‌شود، درد زیادی در شکم برپایی می‌شود. رباط منحنی یکی از رباط‌هایی است که از رحم محافظت می‌کند و زمانی که لزرش یکباره اتفاق می‌افتد، این رباط فشرده می‌شود و درد زیادی رخ می‌دهد.

گرفتگی عضله

در اوایل بارداری رحم رشد می کند و کشیده می شود به همین انگیزه گرفتگی عضله خیلی معمولی است. گرفتگی های عضله در هفته های نخست بارداری درد زیادی ندارد و زود گذر است اما اگر در هفته های نهایی باشد شدنی است نشانه زایمان باشد.

درد کاذب وضع حمل یا براکستون هیکس

بیشتر نسوان باردار در هفته های آخر بارداری انقباض شکمی یا براکستون هیکس را تجربه می کنند و فکر می کنند درد زایمان است. این درد کاذب معمولا درد شدیدی برپایی نمی کند، ولی در برخی زنان این درد شدید است. فرق بین درد کاذب و درد راستین در تغییر دهانه رحم است. وقتی درد آغاز می شود، گرفتگی های شدیدی همانند گرفتگی های برآمده از قاعدگی حس می شود. اگر دردهای زیر شکم را به این شکل تجربه کردید حتما به پزشک متخصص خبر بدهید.



زمان شروع درد زیر شکم در بارداری


برای خواندن مشاوره های بیشتر در مورد درد های دوران بارداری و حاملگی به این سایت مراجعه کنید : https://www.tommys.org


۲- دردهای جدی و شدید


بارداری خارج از رحم

در بارداری خارج از رحم ، تخم به جای اینکه در داخل رحم جایگزین شود، بیرون از محوطه داخلی رحم کاشته می‌شود. شایع‌ترین جایی که بارداری بیرون از رحمی کاشته می‌شود، لوله‌ها هستند. حدود 95 درصد موارد در لوله‌ها اتفاق می‌افتد . شایع‌ترین محلی که بارداری خارج را برپایی می‌کند، لوله‌ها هستند، فلذا هر عاملی که وضع نرمال لوله را به هم بریزد و مایه شود مسیری که سلول تخم در لوله‌ها طی می‌کند لغایت خودش را به درون رحم برساند،‌ کند شود و یا این گذرگاه اصلا طی نشود،‌ می‌تواند مایه شود که بارداری بیرون از رحم به هستی بیاید. مهمترین نشان بارداری خارج از رحم درد پایین شکم و خونریزی در سه ماهه نخست بارداری است. لوله‌ها ی رحم توان مفتوح شدن زیاد ندارند و به همین انگیزه وقتی سلول تخم داخل لوله‌ها پیمان می‌گیرد و لانه‌گزینی می‌کند و آغاز به رشد می کند، چون سایز آن کبیر و بزرگ‌تر می‌شود لوله سایر جای مناسبی نیست و بنابراین می‌تواند لوله را پاره کند. همین رشد و گسترشی که در لوله پیدا می‌کند، مایه می‌شود که فرد دریافتن درد داشته باشد، به این ترتیب درد زیرشکم یکتا از علائم مهم است.

سقط جنین

یکی از انگیزه ها دردهای شدید پایین شکم شدنی است به سقط جنین مربوط باشد. دردهای شدید در سه ماهه نخست که با خونریزی به اتفاق است نشان سقط جنین است. اگر این اثر ها را تماشا کردید حتما به پزشک کارآزموده مراجعه کنید. علائم سقط جنین دربرگیرنده خونریزی و درد شکم است که می تواند ریتمیک یا همانند به گرفتگی عضلات قاعدگی باشد.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

قرص دوفاستون ده میلی گرمی، برای مرض هایی تجویز می شود که به انگیزه فقدان پروژسترون برپایی شده اند.

اختلالات قاعدگی، پریودی های دردناک، سندروم قبل از قاعدگی و خونریزی های غیر طبیعی رحم، از آنگونه مرض هایی هستند که برای شفا این بیماری ها و اختلالات، قرص دوفاستون تجویز می شود. البته طبیعی است که مصرف این قرص عوارضی نیز دارد. در این مطلب علاوه بر معرفی , عوارض قرص دوفاستون در بارداری را نیز بازگو می کنیم.



مصرف قرص دوفاستون در بارداری



قرص دوفاستون در بارداری


مصرف قرص دوفاستون حتما باید تحت نظر پزشک باشد و به هیچگونه خودسرانه این قرص را مصرف نکنید.


به نقل از سمیه شیرانی کارشناس مامایی، این قرص حاوی دیدروژسترون که ترکیب مشتق شده از هورمون پروژسترون است، می باشد.

به همین انگیزه برای درمان بیماری هایی که به علت نبود پروژستورن برپایی شده، کمک می کند. 

آندومتریوز، ناباروری های زنان و سقط خویش به خودی جنین از دیگر مواردی است که قرص دوفاستون تجویز می شود.

از سایر موارد به کارگیری قرص دوفاستون برای تغییر جنسیت است.

مصرف این قرص مایه می شود رشد صفات جنسی نسوان تحریک شود و تولید تستوسترون، تفریق پیدا کند.

به عنوان مثال، دوفاستون باعث رشد پستان ها می شود.



مصرف قرص دوفاستون در بارداری



عوارض مصرف قرص دوفاستون


مصرف قرص دوفاستون همانند دیگر داروها عوارضی دارد.اگر عوارض زیر را در خود تماشا کردید با طبیب معالج خود رایزنی نمایید.

  • سرگیجه
  • تهوع
  • خونریزی های نامنظم
  • درد در سینه ها
  • جوش و آکنه های پوستی
  • تورم در قوزک های پاها
  • تورم عروق
  • تاری و کاهش دیدن چشم
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها

از جمله عوارض مصرف این قرص است.



چه زمانی نباید قرص دوفاستون را مصرف کنیم؟


  • اگر به قرص های دوفاستون حساسیت دارید، این قرص را مصرف نکنید و با طبیب خویش در این مورد مشورت نمایید.
  • اگر باردار هستید یا می خواهید اقدام به بارداری کنید، قبل از مصرف این قرص حتما با پزشک خویش صحبت کنید.
  • اگر سابقه سرطان پستان، مرض کبد و یا سرطان آندومتر در خانواده خود دارید.
  • اگر پیشینه لخته خون یا سکته مغزی دارید.
  • اگر خونریزی های نامعلوم در منطقه واژن دارید.


مصرف قرص دوفاستون در بارداری



تداخلات دارویی قرص دوفاستون 


در چهره مصرف قرص دوفاستون با داروهایی که تکاپو آنزیم های کبدی را القا میکنند_همچون:  ریفامپین، فنی توئین و کاربامازین_تاثیر آنها تفریق می یابد. در ضمن اگر قرص دوفاستون با بروموکریپتین مصرف شود، شدنی است مایه فرآوری شیر شود.


آیا مصرف قرص دوفاستون در بارداری بازداشته است؟


با توجه به این که دوفاستون، از آنگونه قرص های هورمونی است، پیشنهاد می شود اگر اقدام به بارداری کرده اید یا آبستن هستید، برای مصرف دوفاستون حتما با طبیب خود مشورت کنید.

  • الهه افشاری
  • ۰
  • ۰

دغدغه بسیاری از خانم‌های باردار این است که کدام حالت خواب هم از آسیب‌دیدگی جنین بازداری می‌کند و هم کمک می‌کند که آنها استراحت مورد نیازشان را داشته باشند. در این مطلب از مرکز سلامت زنان سلام با ما باشید.


بهترین مدل حالت خواب در بارداری


خانم‌های باردار،‌ احتیاج به خواب کافی و با کیفیت دارند. جنین در حال رشد در رحم مادر انرژی زیادی از او می‌گیرد و برای تامین انرژی مورد احتیاج بدن مادر و حفظ سلامت او،‌ خواب بهترین طریق است، اما اخطار از خواب مناسب و کافی داشتن هم از عقیده مدت موعد هم حالت بدن در موعد خواب، برای رسیدن به این نتیجه ضروری است.

در حالت معمول، هر کدام از ما سعی می‌کنیم به همان حالتی بخوابیم که بدن‌مان اغلب دانستن راحتی کند و خستگی‌اش رفع شود،‌ اما در دوران بارداری، حالاتی که تن مادر برای خواب می‌تواند داشته باشد، زیاد محدود می‌شود.

دغدغه بسیاری از خانم‌های باردار این است که کدام حالت خواب هم از آسیب‌دیدگی جنین بازداری می‌کند و هم کمک می‌کند که آنها استراحت مورد نیازشان را داشته باشند.

خواب مناسب از پراهمیت‌ترین موارد در حفظ سلامت والده و جنین است، ولی تغییراتی که در این دوران در بدن رخ می‌دهند برخی مواقع اوقات آن را زیاد سخت و پیچیده می‌کند.

در سه ماه آغاز بارداری، این تغییرات چندان بارز نیستند، ولی والده اغلب از ماه‌های بعدی از حالت تهوع، ‌استفراغ و بدخوابی رنج می‌برد و دلیل آن نیز دگرگونی ها هورمونی بدن او است، اما در ماه‌های بعدی، بزرگ‌تر شدن جنین و برآمدگی بیشتر شکم، باعث بروز دشواری ها جدی به هنگام خواب می‌شود که البته این دشواری ها در سه ماهه سرانجام بارداری به اوج می‌رسد.


در بارداری چگونه بخوابید؟



بهترین مدل حالت خواب در بارداری

دوره نخست بار‌داری


سه ماهه نخست بارداری، ماه‌های مقابله شما با حالت تهوع و احساس خستگی مفرط است.

علاوه بر حالت تهوع مبتلا تکرر پیشاب نیز می‌شوید و در طول شب چند بار بیدار شده، به آبخانه می‌روید.

در این سه ماه مادر دچار استرس و نگرانی می‌شود و حتی گاهی شب‌ها با سوزش معده از خواب می‌پرد.

برای تفریق این علائم در این مدت شغل زیادی نمی‌توان انجام داد، اما ما به شما چند پیشنهاد داریم:

  • قبل از کم و بیش شدن به سررسید خواب، کوشش کنید کمتر آب بنوشید. به این ترتیب کمتر به توالت می‌روید و راحت‌تر می‌خوابید.
  • به برنامه غذایی خویش توجه کنید و از مصرف غذاهایی که پر ادویه، سرخ‌شده و شیرین هستند پرهیز کنید.
  • نگرانی و پریشانی را از خویش دور و کوشش کنید قبل از خواب کمی مطالعه نمایید.


دوره دوم بارداری


خواب کافی و مناسب در سه ماهه دوم بارداری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در این دوره خانم‌ها از دو دوره پیش و بعد،‌ راحت‌تر هستند.


مشکلات خواب الی حدودی رفع می‌شود. تعداد دفعات مراجعه به توالت کمتر و حالت تهوع نیز الی حدود زیادی رفع، بنابراین کوشش کنید به اندازه کافی تکاپو و استراحت داشته باشید.


دوره سوم بارداری


مشکلات خواب در این دوره اغلب می‌شود. مادر سخت‌تر نفس می‌کشد، جنین کبیر شده است و میزان جنبش و فعالیت مادر را اندک کرده است.

گرفتگی عضلات خیلی بارز می‌شوند. معمولا خانم‌های حامله در این مدت مبتلا خروپف می‌شوند.

نیاز به خواب بیشتر در فواصل زمانی کوتاه با مدت زمان کمتر دارند، بنابراین کوشش کنید چند بار در طول شبانه‌روز چرت بزنید و استراحت کنید.


بهترین پوزیشن و حالت بدن برای خواب در دوران بارداری


پوزیشن خوب در واقع یعنی پوزیشن تندرست و بی‌خطر. پس از تمام شدن پنج ماهگی، کمردرد شما بیشتر می‌شود.

خوابیدن به پشت باعث می‌شود فشار بیشتری به ورید آئورت و سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد شود.

این رگ‌های خونی از پشت رحم رد می‌شوند و خون را از پاها و ران‌ها به قلب منتقل می‌کنند.

فشار وارد بر این رگ‌ها، باعث تفریق جریان خون در تن می‌شود.

وقتی که به پشت می‌خوابید، نفس کشیدن برای شما سخت می‌شود.

شکم به روده‌ها خفگی وارد می‌کند و دچار دل‌درد می‌شوید.

خوابیدن به شکم نیز ایده نکویی نیست،‌ چرا که خفقان به شکم به جنین درون رحم نیز خپگی وارد می‌کند.



بهترین مدل حالت خواب در بارداری

بهترین پوزیشن


بهترین پوزیشن، خوابیدن به سمت چپ (پهلوی چپ) است.

این حالت سالم‌ترین حالت خواب و برای رشد جنین و تن والده نیز راحت‌ترین حالت شدنی است.

متخصصان معتقدند که خوابیدن به سمت چپ بدن باعث بهبود جریان خون در تن و انتقال بهتر مواد مغذی باره دربایستن تن به سرتاسر آن می‌شود.

خوابیدن در این حالت مایه می‌شود که اختناق به جگر کمتر وارد شود.

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری چیزی است که پیشنهاد پزشکان و کارآزمودگان است، ولی خوابیدن به پهلوی چپ اغلب رهنمود می‌شود.

حتی توصیه قدیمی‌ترها به خانم‌های حامله نیز خوابیدن به پهلوی چپ است و انگیزه آن جریان بهتر خون و تنفس راحت‌تر است. اگر شک دارید، آزمون کنید.


چند پیشنهاد برای خواب دوران بارداری


یک شیوه ساده و خوب و البته موثر دیگر نیز برای خواب بهتر وجود دارد. سعی کنید یک بالش مادر تعبیه کنید که سر شما را در حالتی نگه دارد که راحت‌تر نفس بکشید و بخوابید. این بالش‌ها بعدا در دوران شیردهی نیز به شما کمک خواهند کرد.

یک پا را خم کنید و بالش را بین پاهای‌تان پیمان دهید. جریان خون مناسب‌تر می‌شود و تنگنا اقلیت به ماهیچه‌ها وارد می‌گردد.

حتی برای دانستن راحتی بیشتر می‌توانید در گوشه ها-کناره ها خود و هر جا که برادر دارید بالش بگذارید.

پشت بازوها، پشت کمر،‌ ذیل شکم الی در حین خواب مبتلا غلتیدن نشوید.

این بالش را ذیل راز خویش بگذارید الی موقعیت گردن و سرتان پسندیده باشد.

حتی اگر هزار نوشتار دیگر هم در این رابطه بخوانید، باز هم بیچارگی تن شما تعیین کننده کل چیز است.

  • الهه افشاری